Stage deel 3 (2009-2010)

De stage bestaat uit verschillende aspecten: project 'leren thuis leren', een korte 'gewone' stage en een lange uitgroeistage. Voor de studenten AV wordt dit pakket aangevuld met een keuzestage in de brede educatieve en onderwijscontext. Voor de studenten LO-BR en PO-PKV wordt dit pakket aangevuld met bosklassen

De korte stage en 'Leren thuis leren' is voorzien tijdens het eerste semester. In het tweede semester volgt de lange uitgroeistage met zelfstandige planning. In het stagevademecum is er per afstudeerrichting en per jaar concreet uitgeschreven uit welke activiteiten het stagepakket bestaat.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

In het derde jaar van de opleiding bekwaamt de student zich verder in en verruimt hij de basiscompetenties waarin hij reeds een behoorlijk niveau bereikt heeft.

-Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen en als inhoudelijk expert kan hij verbanden leggen met andere vakken, vernieuwend werken binnen de lessen zowel op vlak van inhoud als van methode.

-Als opvoeder en organisator kan hij een rijke leeromgeving creëren, verantwoordelijkheid opnemen, socio-emotionele en gedragsproblemen detecteren bij leerlingen.

-Als innovator kan hij zijn eigen leertraject in handen nemen. Hij benut de kansen die zich tijdens een stage voordoen om zich te bekwamen in competenties die minder aan bod zijn gekomen in de stages van het eerste en het tweede jaar.

-Als partner van ouders en verzorgers is hij op de hoogte van de manier waarop de stageschool dit organiseert, neemt deel aan oudercontacten indien mogelijk.

-Als lid van een schoolteam kan hij in een team functioneren, zijn eigen functioneren bespreken met collega's.

-Als partner van externen gaat hij na op welke manier de school contacten onderhoudt met externe instanties.

-Als lid van de onderwijsgemeenschap volgt hij op wat er gebeurt in het werkveld.

-Als cultuurparticipant volgt hij op wat er rondom hem gebeurt in de wereld, verruimt hij de blik van de leerlingen op de wereld, helpt hij de leerlingen hun weg te vinden in de maatschappij.

-Hij verwerft grotendeels de volgende attitudes: beslissingsvermogen, correcte omgangsvorm,communicatieve vaardigheid, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid en zelfsturing, leergierigheid en openheid, administratieve stiptheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheiszin, zin voor creativiteit en flexibiliteit.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

In het derde jaar veronderstellen we dat de student zijn vak voldoende beheerst en dat hij een belangrijke weg afgelegd heeft in het verwerven van de basiscompetenties van de leraar als lesgever en als opvoeder. Hij heeft zich bekwaamd in de vaardigheden die betrekking hebben op klasmanagement. Hij heeft al een zekere mate van zelfstandigheid verworven. Hij kan zijn eigen praktijkervaringen kritisch bekijken en bijsturen. Hij heeft kennisgemaakt met verschillende doelgroepen en heeft aandacht voor zorgverbreding.  

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Alle leermiddelen zijn beschikbaar op de toledocursus 'Stage deel 3'

- Stagevademecum

- Omschrijving van organisatie en invulling per stageperiode

- Referentielijst met de te verwerven competenties per niveau (niveau 5 en 6 in 3 Baso)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

In de stagemap verzamelt de student alle uitgewerkte voorbereidingen en materialen i.f.v. de activiteiten die hij uitvoert. De inhoudstafel geeft aan welke documenten verplicht in de stagemap moeten aanwezig zijn.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

2 EP: 100% permanente evaluatie

3 EP: geen tweede examenkans

Indien de student in 2 EP niet slaagt voor het opleidingsonderdeel stage, wordt de beslissing uitgesteld. Voor het opleidingsonderdeel stage deel 3 is er geen tweede examenkans in 3 EP.

Begeleiding en feedback door de stagebegeleider, vakdocent, mentor-coach en / of de vakmentoren.

OA:
10257440
Code:
10257440
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
20
Onderwijstaal:
Nederlands