Project onderhoudstechnologie (2009-2010)

Je bestudeert in kleine teams een mechanische constructie, onderzoekt de gebruikte materialen, doet eventuele aanpassingen, maakt de nodige productietekeningen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie;
De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;
De student evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie;
De student formuleert leerpunten in het eigen functioneren;
De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project; 
De student zorgt voor inbreng van alle deelnemers;
De student analyseert het probleem en gaat samen op zoek naar mogelijke oplossingen;
De student communiceert beknopt en duidelijk met collega’s;
De student  rapporteert zowel schriftelijk als mondeling;
De student geeft enkel relevante informatie en stelt deze gestructureerd voor.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
In een multidisciplinair team een eigen constructieve inbreng hebben en  met respect voor de inbreng van de anderen in het team constructieve oplossingen voorstellen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
Toelichting:
Normen raadplegen
Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid
Technisch tekenen van mechanische constructies volgens de ontwerpeisen en de normen
Functionele en technische specificaties omzetten in een tekening
Plannen tekenen met een softwarepakket
Ontwerp maken op basis van de eisen
Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,…)
Montagevolgorde van machineonderdelen opstellen
Montage en demontage van machineonderdelen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere:

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • projectwerk

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit:

- de productevaluatie van het project
- de procesevaluatie van de groepswerking
- de individuele inbreng in het project (peer-assessment)
- een presentatie van het gerealiseerd project.

OA:
05214580
Code:
05214580
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands