1. Handelingsgericht werken op schoolniveau
2. Beleid voeren en beleidvoerend vermogen + vertaling naar specifiek zorgbeleid
3. Rollen van verschillende participanten in het zorgbeleid
4. Van zorgvisie naar zorgconcept: hoe de visie waarmaken.
5. Het zorgconcept op de verschillende niveaus en de rol daarin
van de zorgcoördinatie, het zorgteam
1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden
1.1. Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
2. Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen
2.1. Waarderen van de diversiteit in de klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van iedere leerling
2.2. Diversiteit breed observeren en in kaart brengen
2.3. Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van de leer-, gedrags- en ontwikkelingsver-schillen in de groep
2.5. Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen
3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid
3.2. Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie
3.3. Planmatig samenwerken aan een duurzame interactie met de buurt en de school-omgeving
4. Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau
4.2. Beleidsondersteuning bieden met betrekking tot onderwijsvernieuwing, projecten en schoolvisie
Pameijer, N., van Beukering, T., Schulpen, Y. & Van de Veire H. (2007) Handelingsgericht werken op school. Samen met leerkracht, ouders en kind aan de slag. Leuven: Acco
De student werkt een visie i.v.m. zorg uit voor zijn school, rekening houdend met de beginsituatie. Hierin houdt hij rekening met de uitgangspunten van handelingsgericht werken. Op basis van deze visie werkt hij een zorgconcept uit waarin doelen worden geformuleerd op de verschillende niveaus van zorg op zodanige wijze dat de verschillende betrokkenen hier mee aan de slag kunnen.
Differentiatie:
De student maakt deze opdracht in samenwerking met zijn collega's maakt (bv. zorgteam) en zo er een gedragen visie van maakt waarmee meteen gewerkt kan worden op zijn school.
of
De student maakt van deze opdracht een persoonlijk werk waarbij hij de schoolspecifieke situatie wel in rekening brengt, maar niet expliciet zijn collega's betrekt bij de uitwerking.