Algemene verpleegkunde, deel 1 (2009-2010)

In het eerste gedeelte wordt er stilgestaan bij de preoperatieve en postoperatieve zorgen bij een heelkundige patiënt. Verder wordt ook de stomie patiënt besproken met een toepassing op de verpleegkundige diagnostiek De hoofdstukken: zorgen aan het urinestelsel, zorgen aan diabetespatiënten, perfusies en bloednames komen eveneens aan bod. Dieetleer Deze cursus behandelt de meeste voorkomende diëten in relatie tot de preventie en behandeling van allerlei aandoeningen. De diëten die aan bod komen zijn o.a. het energiebeperkt dieet, het AVVZ dieet, het natriumbeperkt dieet. Voor al deze diëten wordt gestart met het geven van de dieetprinicipes, waarna de studenten op zoek gaan naar productinformatie a.h.v. een casus die door hen uitgewerkt wordt. De gevonden informatie wordt kritisch beoordeeld.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
De student heeft inzicht in de pre en postoperatieve zorgen welke noodzakelijk zijn bij een heelkundige patiënt De student weet wat een stomie patiënt is , welke vormen er bestaan, opvangsystemen en weet welke verpleegkundige diagnoses gesteld kunnen worden bij een stomie patiënt.De student kan de interventies, rekening houdend met de verpleegkundige basisprincipes, uitvoeren. De student kan adequaat handelen bij de voorbereiding, uitvoering en nazorg van de volgende verpleegtechnische handelingen: zorgen aan het urinestelsel(catheterisaties, instillaties, spoelingen, nemen van stalen voor cultuur), verpleegkundige zorgen aan diabetespatiënten, infusen en bloednames. De student kan de interventies uitvoeren rekening houdend met de basisprincipes (veiligheid, beleving, zelfzorg en inspraak, comfort, hygiëne, asepsis, ergonomie, economie en ecologie). De student kan zich aanpassen aan de wijzigende omstandigheden waarin de interventies moeten gebeuren. De student kan systematisch handelen bij het uitvoeren van de interventies. De student kan de zorgvrager informeren en rekening houden met indicaties en complicaties bij het uitvoeren van de zorg. De student kan rapporteren. Dieetleer Studenten begrijpen het belang van voeding in de preventieve gezondheidszorg. Studenten begrijpen de dieetprinicpes in relatie tot een pathologie. Vanuit deze dieetprincipes kunnen studenten algemeen voedingsadvies formuleren naar patiënten toe. Studenten kunnen gericht op zoek gaan naar productinformatie. Studenten kunnen de gevonden informatie kritisch beoordelen en producten evalueren op bruikbaarheid.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Verpleegkundige diagnostiek Basisverpleegkunde van het eerste jaar Dieetleer. Voedingsleer

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Syllabus en toegevoegde bijlagen Verwerkingsopdrachten. Cursus en handboek eerste jaar "Voeding bij gezondheid en ziekte. N.E. Stegeman. Wolters – Noordhoff."

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef
  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
09287070
Code:
09287070
Vakcoördinator:
Lydia De Vocht
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands