De cursus is opgebouwd uit 4 delen.
- Deel I:Basisprincipes van sensortechnologie
met o.a. rekstrookjes, piëzoresistiviteit, piëzoelektriciteit, capacitieve sensoren, registratie van biopotentialen...
- Deel II: Basisprincipes van signaal bewerking
met o.a. samengestelde signalen, resonantie, bodediagram, filters, AD-conversie...
- Deel III: Electronische basiscomponenten
met o.a. dioden, transistoren, opamps…
Deel IV: Basisprincipes van digitale elektronica
met o.a. logische poorten, flip-flops, schuifregisters…
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Basiscompetenties:
-De studenten kunnen een redenering op een logische manier opbouwen om technische, en meer specifiek elektrische problemen op te lossen.
-De studenten kunnen schijnbaar complexe problemen opsplitsen in minder complexe deelproblemen.
-De studenten kunnen formules correct interpreteren en hieruit besluiten trekken.
-De studenten hebben inzicht in de werking van de belangrijkste halfgeleidercomponenten.
-De studenten kunnen de belangrijkste elektronische onderdelen van orthopedische aparaten en meetsystemen aanwijzen en met eigen woorden verklaren wat de functie is van elk onderdeel.
-De studenten kunnen universeelmeter, de oscilloscoop correct gebruiken.
-De studenten kunnen meetresultaten interpreteren en de gepaste conclusies uit deze resultaten trekken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben het vak Elektriciteit in 2 Or gevolgd, kunnen vlot werken met basisgrootheden uit elektriciteit en kennen het elektrische gedrag van een weerstand, een spoel en een capaceit.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
-Y.Bogaerts, 2006. Basiselektronica in de orthopedie. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving