Dienstenaanbod (2009-2010)

*De studente(e):

*zorgt er voor dat cliënten na een grondige probleemverkenning en analyse daar terechtkomen waar zij met hun problemen het meest adequaat geholpen worden

*kan gericht verwijzen en heeft daarom inzicht in de hulpverleningsmogelijkheden en  -grenzen van de eigen instelling

 *beheerst de sociale kaart: hulpverleningsmogelijkheden, werkwijze, doelgroepen etc. van een groot scala hulpverleners en hulpverleningsinstellingen

* is in staat om op methodische en zelfstandige wijze structuur te brengen in het aanbod van hulpbronnen

 * kan concrete dienstverlening plaatsen binnen de diverse kerntaken en kan valkuilen duiden?

* kan diverse relevante bronnen raadplegen.

 *kan de resultaten in een begrijpelijke vorm schriftelijk en/of mondeling rapporteren.

 

 

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Je bent kritisch ingesteld mbt de effectiviteit van de voorzieningen die de maatschappij aanbiedt.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

eindcompetenties tweede jaar verpleegkunde basisopleiding

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: casuistiek

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

Sociale Landkaart 2008 Claude Vicca, Bernadette Schalenbourg, Karine Rochtus, en Huib Casier, , uitg. Vanden Broele.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef
  • paper/werkstuk
  • aan de computer
  • meerkeuzevragen

B. Omschrijving

OA:
03295301
Code:
03295301
Vakcoördinator:
Dirk Van Gestel
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands