Kunst en cultuur komen voor in het verenigingsleven, het jeugdwerk, de samenlevingsopbouw, de culturele centra, de basiseducatie, de musea, enz.We worden "wegwijs" in de sector van de cultuur, kennen het begrippenkader, en krijgen zicht op de brede waaier van de culturele functie in/en de diverse culturele organisaties.
Cultuurparticipatie is de centrale focus in dit hele gebeuren. We volgen kritisch het cultuuraanbod in de regio. We hebben oog voor het cultureel erfgoed, en voor het milieu.
We wijden ons in, in enkele gebruikte muzische methodieken om met mensen én groepen van mensen te werken in het SCW en het welzijnswerk. We verkennen de rol van de SCW-er als netwerker, ondersteuner en facilitator in de cultuurparticipatie met bijzondere aandacht voor het betrekken van de doelgroep: mensen in armoede. Ook de interculturele en internationale dimensie heeft een bescheiden plek in de cursus.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C09 De MA maakt mensen wegwijs in het netwerk van sociale organisaties , sociale voorzieningen en sociale arrangementen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basis agogiek en algemene basismethodieken in het werken met mensen. Kennis van de sociaal-culturele sector via Terreinen Sociaal Werk. Major SCW in het 2de jaar.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Handboek:
360° participatie, Marjolein Bultinck, e.a., uitg Demos, v.z.w.
Cursusteksten
D. De Waele, 2009, Cursusteksten Culturele Functie - Enkele themata" Niet gepubl., K.H.K., Geel op Toledo.
Aanbevolen teksten uit Spoor zoeken:
"Animatie en ontmoeting" door Kathelijne De Vriendt
"Sociaal cultureel netwerken" door Gunter Gehre
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- discussieseminarie
- Andere: bezoek aan reconversieproject en musea
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- Andere: opdracht: projectdag
B. Omschrijving