Algebra
- Machten en wortelvormen
- Ontbinden in factoren
- Breuken
- Volgorde van bewerkingen
- SI-eenheden
Reële functies
- Begrippen
- Grafisch onderzoek
- Veeltermfuncties (1e en 2e graadsfuncties)
- Rationale functies
- Irrationale functies
- Logaritmische en exponentiële functies
- Goniometrische en cyclometrische functies
- Samenstelling van functies
(Stelsels van) Vergelijkingen
- Grafisch oplossen
- Algebraïsch oplossen
Complexe getallen
- Definitie en voorstelling
- Verschillende vormen en bewerkingen
Analyse
- Continuïteit en limieten
- Afgeleiden en toepassingen
- (Inleiding tot) bepaalde en onbepaald integralen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren).
- De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria.
- De student kan technische vraagstukken analyseren, synthetiseren en concretiseren.
- De student kan de bekomen resultaten kritisch evalueren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
- De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:
Het vak wiskunde dient als ondersteuning voor berekingen die nodig zijn in de verschillende technische disciplines van de opleiding tot professionele bachelor Elektromechanica.
- De student kan allerlei berekeningen (sterkteberekeningen, dimensioneren van een installatie, berekeningen in de automatisering, ...) uitvoeren.
- De student beheerst de verschillende wiskundige berekeningsmethoden, oplossingsmethoden die nodig zijn om technische problemen op te lossen.
- De student kan meetgegevens registreren en rapporteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Beirinckx L., Janssen J., Nuyts K., Tyskens I.(2007). Wiskunde: Een brug tussen secundair en hoger onderwijs. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
- Beirinckx L., Janssen J., Nuyts K., Tyskens I.((2007). Complexe getallen. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
- Beirinckx L., Janssen J., Nuyts K., Tyskens I.((2007) Wiskunde: Analyse I. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
- Angenon A., Werken met grootheden en wettelijke eenheden. Die Keure, Brugge.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Op lesvrije momenten en/of na afspraak.
Studenten met een beperkte voorkennis van wiskunde kunnen gebruik maken van het begeleidingspakket: wiskunde-begeleid.