Wiskunde 1 (2009-2010)

  • Algebra
    • Machten en wortelvormen
    • Ontbinden in factoren
    • Breuken
    • Volgorde van bewerkingen
    • SI-eenheden
  • Reële functies
    • Begrippen
    • Grafisch onderzoek
    • Veeltermfuncties (1e en 2e graadsfuncties)
    • Rationale functies
    • Irrationale functies
    • Logaritmische en exponentiële functies
    • Goniometrische en cyclometrische functies
    • Samenstelling van functies
  • (Stelsels van) Vergelijkingen
    • Grafisch oplossen
    • Algebraïsch oplossen
  • Complexe getallen
    • Definitie en voorstelling
    • Verschillende vormen en bewerkingen
  • Analyse
    • Continuïteit en limieten
    • Afgeleiden en toepassingen
    • (Inleiding tot) bepaalde en onbepaald integralen
  • A. Algemene competenties

    • 01. Denk- en redeneervaardigheid
    • 03. Kritisch reflecteren
    Toelichting:

    - De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren).
    - De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria.

    - De student kan technische vraagstukken analyseren, synthetiseren en concretiseren.
    - De student kan de bekomen resultaten kritisch evalueren.

     

     

    B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

    • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
    Toelichting:
    - De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden.

    C. Beroepsspecifieke competenties

    • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
    Toelichting:

    Het vak wiskunde dient als ondersteuning voor berekingen die nodig zijn in de verschillende technische disciplines van de opleiding tot professionele bachelor Elektromechanica. 

    - De student kan allerlei berekeningen (sterkteberekeningen, dimensioneren van een installatie, berekeningen in de automatisering, ...) uitvoeren.
    - De student beheerst de verschillende wiskundige berekeningsmethoden, oplossingsmethoden die nodig zijn om technische problemen op te lossen.
    - De student kan meetgegevens registreren en rapporteren.

    A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

    A. Type

    • cursus
    • materiaal op leeromgeving

    B. Verplichte leermiddelen

    • Beirinckx L., Janssen J., Nuyts K., Tyskens I.(2007). Wiskunde: Een brug tussen secundair en hoger onderwijs. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
    • Beirinckx L., Janssen J., Nuyts K., Tyskens I.((2007). Complexe getallen. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
    • Beirinckx L., Janssen J., Nuyts K., Tyskens I.((2007) Wiskunde: Analyse I. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
    • Angenon A., Werken met grootheden en wettelijke eenheden. Die Keure, Brugge.

    C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • hoorcollege
    • oefenpracticum

    B. Omschrijving

    A. Types

    • schriftelijk examen

    B. Omschrijving

    Op lesvrije momenten en/of na afspraak.

    Studenten met een beperkte voorkennis van wiskunde kunnen gebruik maken van het begeleidingspakket: wiskunde-begeleid.

    OA:
    05210366
    Code:
    05210366
    Vakcoördinator:
     
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    4
    Onderwijstaal:
    Nederlands