Met de cursus voedingsleer als achtergrond, wordt een bepaald vitamine en bio-actieve stof verder uitgediept. Studenten gaan hierbij zelf in groep op zoek naar wetenschappelijke informatie omtrent structuur, belangrijkste voedingsbronnen,stofwisseling, effecten op de gezondheid. Hierbij dienen studenten informatievaardigheden te gebruiken. Het resultaat is een gestructureerde tekst en een powerpointpresentatie voor de klas.
-Studenten benutten informatievaardigheden binnen een welomlijnde opdracht
- studenten kunnen zelf verzamelde relevante wetenschappelijke informatie rond een bepaald vitamine of bio-actieve stof verwerken tot een gestructureerde tekst
- studenten kunnen verbanden leggen tussen zelf verzamelde relevante wetenschappelijke informatie rond een bepaald vitamine of bio-actieve stof
- studenten kunnen deze informatie via een powerpointpresentatie communiceren naar de medestudenten
-Studenten kunnen basiskennis m.b.t. vitamines en bio-actieve stoffen uitdiepen aan de hand van één welbepaald vitamine of bio-actieve stof met behulp van informatie uit wetenschappelijk onderzoek
-Studenten kunnen vanuit een ideaal dagmenu de belangrijkste bronnen m.b.t. een vitamine of bio-actieve stof afleiden
- Studenten kunnen de informatie vanuit de powerpointpresentaties kritisch analyseren en benutten om hun cursusmateriaal verder aan te vullen
KHKempen stijlwijzer : richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken
Van Loo Marleen: Cursus voedingsleer
Hapers Marjan, Van Loo Marleen: Handleiding project, KHKempen, Geel,
Nubel, 2009, Belgische voedingsmiddelentabel,Nubel, vierde uitgave, 1 e druk, 92 p
Vaktijdschriften, wetenschappelijke, vakspecifieke internetsites
Cursus Informatievaardigheden op Toledo
Andere voedingsmiddelentabellen indien nodig
gemeenschappelijk instructiemoment
supervisie op afspraak
presentatie project
Dit project wordt beschouwd als een eerste kennismaking met onderzoeksgegevens. Men verwacht dat je de aangeboden leerstof toepast en gebruik maakt van correcte zoekstrategieën en relevante wetenschappelijke bronnen. Bij het interpreteren van onderzoeksgegevens dien je de kennis van voedingsepidemiologie te benutten. Iedereen heeft een eigen inbreng in alle aspecten van het groepswerk. 25 % van de punten worden gegeven op de procesevaluatie. 50 % van de punten worden gegeven op het schriftelijk werkstuk waarbij de regels van de stijlwijzer, het doelgericht en wetenschappelijk correct werken met voldoende diepgang en een correct taalgebruik belangrijke criteria zijn. Het meestbelang wordt gehecht aan de logische opbouw en het onderling verbanden leggen. 25 % van de punten worden gegeven op de presentatie waarbij het zowel gaat om de vorm als om het beheersen van de inhoud.