Engels 1 (2009-2010)

Spreek- en luistervaardigheid

De studenten beluisteren authentiek video- en audiomateriaal dat in de klas wordt behandeld. Ze leren hun eigen ideeën in correct Engels verwoorden door interactie met hun medestudenten. De volgende functies komen aan bod:

- telefoneren

- sociale vaardigheden

- spellen, cijfers lezen

- firma voorstellen, iemand rondleiden in het bedrijf

- producten beschrijven en vergelijken, richtlijnen geven hoe iets te gebruiken Ze worden ingeoefend d.m.v. pairwork, rollenspelen en discussies.

Leesvaardigheid

Dit houdt vooral in het begrijpend lezen van zakelijke teksten uit Engelstalige kranten en tijdschriften. Naast de teksten die in de klas behandeld worden, krijgen de studenten een beperkt aantal teksten opgegeven die ze als zelfstudie moeten verwerken.

Schrijfvaardigheid.

Zakelijke communicatie: de studenten leren memo's en emails schrijven. 

Woordenschat

De zakelijke woordenschat wordt aanzienlijk uitgebreid, rekening houdend met de specifieke studierichting en voortbouwend op het eerste jaar. De algemene taalschat mag echter evenmin verwaarloosd worden. Tenslotte wordt er ook aandacht besteed aan typisch Engelse uitdrukkingen en "idiomatic expressions". Uitbreiding van de algemene taalschat gebeurt d.m.v. de aangeboden teksten en video's, en d.m.v. een bundeltje 'Self-study vocabulary' dat de studenten zelfstandig moeten verwerken.

Grammatica.

Belangrijke grammaticale onderdelen worden uitgebreid behandeld (ev. herhaald) en grondig ingeoefend:

- tense-usage (revision)

- conditionals

- relative clauses 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
De studenten kunnen correct Engels spreken, schrijven, lezen en begrijpen, ook in bedrijfseconomische contexten. Verder kunnen ze zelfstandig grammatica en woordenschat verwerven. Ze kunnen zelfstandig teksten verstaan en analyseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We bouwen verder op de verworven competenties van het eerte jaar.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Eigen syllabus: English 1, 2BM/Marketing, Ria Oris, 2009-10. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel. Self-study vocabulary, 2 BM, Ria Oris, 2009-10. Niet gepubliceerde  Niet gepubliceerde cursus

Engelstalige kranten en tijdschriften: The Observer The Guardian The Independent The Times Business Week The Economist Time

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
02240750
Code:
02240750
Vakcoördinator:
Ria Oris
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Engels