Er wordt niet systematisch een bepaalde inhoud aangeboden. De student dient zelf op zoek te gaan naar informatie die relevant is voor het onderwerp van zijn opdracht. Verder is het de bedoeling dat de student de inhoud uit de andere opleidingsonderdelen van zorgdimensie integreert in deze opdracht (indien relevant).
Kerncompetenties
|
Integratieniveau
|
Expertniveau
|
1.Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden
|
||
1.1.
Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen
|
Geloof tonen in ontwikkelingskansen van iedere leerling
Verdedigen van het recht op persoonlijke ontwikkeling en de ontplooiingskansen van ieder kind
Actief op zoek gaan naar ontwikkelingskansen via observatie, interactie en via gebruik van beschikbare hulpmiddelen
|
Getuigen van een doordacht en volgehouden engagement t.a.v. elke leerling in alle omstandigheden
Zich actief inzetten tegen elke vorm van achterstelling van elke leerling
|
1.3.
Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden
|
Vanuit de geselecteerde individuele doelen, prioritaire doelen formuleren op schoolniveau
|
|
1.4.
Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
|
Heldere en inzichtelijke afspraken maken met meerdere partijen die betrokken zijn bij de opvolging van de leerling
De functie van voorzitter opnemen in een vergadering of overleg (beperkte groep)
|
De functie van voorzitter opnemen in een vergadering of overleg met het ganse team (basisonderwijs: school; secundair onderwijs: graad of richting)
|
2.Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen
|
||
2.2.
Diversiteit breed observeren en in kaart brengen
|
Analyseren van objectief verzamelde gegevens in verschillende situaties en op verschillende ontwikkelingsdomeinen
Hanteren van observatiemethoden in de schoolcontext
|
Anticiperen op wijzingen in de diversiteit van het schoolpubliek
|
2.5.
Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen
|
De verschillende niveaus van planmatig handelen benoemen en gebruiken op schoolniveau
Vanuit de verschillende ondersteuningsvragen doelen selecteren voor het schoolwerkplan
De beschikbare leerlijnen kritisch benaderen, aanvullen en wijzigen op schoolniveau
|
Blijvend op zoek gaan naar maximale participatiekansen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in de huidige context en in de toekomst
|
4. Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau
|
||
4.1.
Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden
|
Draaischijf zijn in de uitwisseling van expertise tussen collega’s
Aansluiten bij de opvattingen, ervaringen, kennis en vaardigheden van de betrokken scholen, leerkrachten en andere partijen
Zicht hebben op de krachten en weerstanden bij veranderingsprocessen in een schoolteam
Stimuleren van reflectieve vaardigheden bij collega’s
|
Met collega’s in team werken aan een schoolklimaat waarin verdraagzaamheid, communicatie, conflicthantering, openheid en respect tav diversiteit belangrijke waarden zijn
Gepast inspelen op krachten en weerstanden bij veranderingsprocessen in meerdere schoolteams
|
4.2.
Beleidsondersteuning bieden met betrekking tot onderwijsvernieuwing, projecten en schoolvisie
|
Een constructieve bijdrage leveren in het (her)formuleren van schoolvisie en onderwijsvernieuwingsprojecten
Deelnemen aan werkgroepen die de visie van de school bevragen en bijsturen
De kenmerken duiden van een eigen schoolcultuur
Initiatieven nemen in het vormgeven van aangepaste leerlijnen in het team
Initiatieven nemen in onderwijsvernieuwingsprojecten op school ten aanzien van leerzorg
|
Een constructieve bijdrage leveren in het vormgeven van schooleigen leerlijnen
Uitbouwen en coördineren van werkgroepen
Een nascholingsplan vanuit de noden van het schoolteam uitstippelen
In het team een wezenlijke bijdrage leveren tot het tot standkomen, bijsturen en actualiseren van het schoolwerkplan
|
5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen
|
||
5.1
Bereid zijn zich voortdurend te informeren en bij te scholen( mbt zorgbreed werken op leerling-, klas- en schoolniveau)
|
Actief op zoek gaan naar actuele informatie over zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau via literatuur en bijscholing
|
Zich actief inzetten om de kennis over zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau te verspreiden door deelname aan werkgroepen e.d.
|
5.2
Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen
|
Vanuit introspectie over eigen biografie, referentiekader en normen zich inleven en respect tonen voor anderen
Bewust en kritisch kijken naar de eigen begeleidingsstijl
Het eigen handelen bijsturen vanuit een reflectie over het eigen aandeel in het gedrag van leerlingen en teamgenoten
Voortdurend bevragen van het eigen handelen t.a.v. alle leerlingen via mentoring en intervisie
Open staan voor en aanvaarden van collegiale ondersteuning
Handelen in voortdurend overleg, open voor tips en kritische bemerkingen van andere partijen
De expertise van anderen integreren in het eigen functioneren
Handelen vanuit een maatschappijgericht verantwoordelijkheidsgevoel t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau
|
Het eigen handelen bijsturen vanuit een reflectie over het eigen aandeel in het gedrag van leerlingen en teamgenoten met een duidelijke versterking van het effectief handelen tot gevolg.
|
De aangegeven OO's dienen nog niet met vrucht beëindigd te zijn, maar wel gevolgd te worden tijdens het traject.
Supervisiegesprekken:
Student bezorgt ‘stand van zaken’ aan de andere groepsleden 1 week voor de bijeenkomst en formuleert een of meerdere leervragen of knelpunten.
Iedereen neemt deze door tegen de volgende sessie. Er wordt (voornamelijk) ingegaan op de leervragen/knelpunten.
De studenten wordt gevraagd een zorginitiatief op schoolniveau (mee) uit te werken dat er op gericht is om het bestaande zorgsysteem te verbeteren. Dit dient gekaderd te zijn binnen de principes van interne kwaliteitszorg. Het is niet voldoende dat zij reflecteren op een lopend traject of project. Dit kan uiteraard een deel van de opdracht zijn, maar zij moeten er zelf bij betrokken zijn. In het geval dat zij geen deel uitmaken van het zorgteam, kan het zijn dat ze samen met een collega uit dit team iets uitwerken.
Belangrijk bij deze opdracht is dat de studenten uit hun eigen klaswereld treden. Zorgcoördinatie gebeurt altijd in communicatie met anderen en dit is dan ook een essentieel onderdeel van de opdracht: de studenten moeten durven en kunnen overleggen met anderen zoals collega’s, directie en/of CLB.