Uitwerken van een zorginitiatief op school (2009-2010)

Er wordt niet systematisch een bepaalde inhoud aangeboden. De student dient zelf op zoek te gaan naar informatie die relevant is voor het onderwerp van zijn opdracht. Verder is het de bedoeling dat de student de inhoud uit de andere opleidingsonderdelen van zorgdimensie integreert in deze opdracht (indien relevant).

 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

 

 

 

Kerncompetenties

 

Integratieniveau

 

Expertniveau

 

1.Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

 

1.1.

 

Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen

 

 

Geloof tonen in ontwikkelingskansen  van iedere leerling

 

 

 

Verdedigen van het recht op persoonlijke ontwikkeling en de ontplooiingskansen van ieder kind

 

 

Actief op zoek gaan naar ontwikkelingskansen  via observatie, interactie en via gebruik van beschikbare hulpmiddelen

 

 

 

 

Getuigen van een doordacht en volgehouden engagement t.a.v. elke leerling in alle omstandigheden

 

 

Zich actief inzetten tegen elke vorm van achterstelling van elke leerling

 

 

 

 

 

 

1.3. 

 

Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden

 

 

 

Vanuit de geselecteerde individuele doelen, prioritaire doelen formuleren op schoolniveau

 

 

 

 

1.4.

 

Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

 

 

 

Heldere en inzichtelijke afspraken maken met meerdere partijen die betrokken zijn bij de opvolging van de leerling

 

 

De functie van voorzitter opnemen in een vergadering of overleg (beperkte groep)

 

 

 

De functie van voorzitter opnemen in een vergadering of overleg met het ganse team (basisonderwijs: school; secundair onderwijs: graad of richting)

 

 

 

 

 

 


2.Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

 

2.2.

 

Diversiteit breed observeren en in kaart brengen

 

 

Analyseren van objectief verzamelde gegevens in verschillende situaties en op verschillende ontwikkelingsdomeinen

 

 

Hanteren van observatiemethoden in de schoolcontext

 

 

 

Anticiperen op wijzingen in de diversiteit van het schoolpubliek

 

2.5.

 

Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen - op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen

 

 

 

 

De verschillende niveaus van planmatig handelen benoemen en gebruiken op schoolniveau

 

 

Vanuit de verschillende ondersteuningsvragen doelen selecteren voor het schoolwerkplan

 

 

De beschikbare leerlijnen kritisch benaderen, aanvullen en wijzigen op schoolniveau

 

 

 

 

Blijvend op zoek gaan naar maximale participatiekansen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in de huidige context en in de toekomst

 

 

4. Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau

 

4.1.

 

Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden

 

 

 

Draaischijf zijn in de uitwisseling van expertise tussen collega’s

 

 

Aansluiten bij de opvattingen, ervaringen, kennis en vaardigheden van de betrokken scholen, leerkrachten en andere partijen

 

 

Zicht hebben op de krachten en weerstanden bij veranderingsprocessen in een schoolteam

 

 

Stimuleren van reflectieve vaardigheden bij collega’s

 

 

 

Met collega’s in team werken aan een schoolklimaat waarin verdraagzaamheid, communicatie, conflicthantering, openheid en respect tav diversiteit belangrijke waarden zijn

 

 

Gepast inspelen op krachten en weerstanden bij veranderingsprocessen in meerdere schoolteams

 

 

 

4.2.

 

Beleidsondersteuning bieden met betrekking tot onderwijsvernieuwing, projecten en schoolvisie

 

 

 

Een constructieve bijdrage leveren in het (her)formuleren van schoolvisie en onderwijsvernieuwingsprojecten

 

 

Deelnemen aan werkgroepen die de visie van de school bevragen en bijsturen

 

 

De kenmerken duiden van een eigen schoolcultuur

 

 

 

 

Initiatieven nemen in het vormgeven van aangepaste leerlijnen in het team

 

 

Initiatieven nemen in onderwijsvernieuwingsprojecten op school ten aanzien van leerzorg

 

 

 

 

Een constructieve bijdrage leveren in het vormgeven van schooleigen leerlijnen

 

 

Uitbouwen en coördineren van werkgroepen

 

 

Een nascholingsplan vanuit de noden van het schoolteam uitstippelen

 

 

In het team een wezenlijke bijdrage leveren tot het tot standkomen, bijsturen en actualiseren van het schoolwerkplan

 

5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen

 

 

 

5.1

 

Bereid zijn zich voortdurend te informeren en bij te scholen( mbt zorgbreed werken op leerling-, klas- en schoolniveau)

 

 

 

Actief op zoek gaan naar actuele informatie over zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau via literatuur en bijscholing

 

 

Zich actief inzetten om de  kennis over  zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau te verspreiden door deelname aan werkgroepen e.d.

 

 

5.2

 

Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen

 

 

 

Vanuit introspectie over eigen biografie, referentiekader en normen zich inleven en respect tonen voor anderen

 

 

Bewust en kritisch kijken naar de eigen begeleidingsstijl

 

 

Het eigen handelen bijsturen vanuit een reflectie over het eigen aandeel in het gedrag van leerlingen en teamgenoten

 

 

Voortdurend bevragen van het eigen handelen t.a.v. alle leerlingen via mentoring en intervisie

 

 

Open staan voor en aanvaarden van collegiale ondersteuning

 

 

Handelen in voortdurend overleg, open voor tips en kritische bemerkingen van andere partijen

 

 

De expertise van anderen integreren in het eigen functioneren

 

 

Handelen vanuit een maatschappijgericht verantwoordelijkheidsgevoel t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau

 

 

 

 

Het eigen handelen bijsturen vanuit een reflectie over het eigen aandeel in het gedrag van leerlingen en teamgenoten met een duidelijke versterking van het effectief handelen tot gevolg.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De aangegeven OO's dienen nog niet met vrucht beëindigd te zijn, maar wel gevolgd te worden tijdens het traject.

A. Type

  • Andere: cursusmateriaal van andere OO's

B. Verplichte leermiddelen

Voorbeeldsjabloon voor rapportering

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • Andere: zelfstandig werk met supervisie

B. Omschrijving

Supervisiegesprekken:

 

Student bezorgt ‘stand van zaken’ aan de andere groepsleden 1 week voor de bijeenkomst en formuleert een of meerdere leervragen of knelpunten.

 

Iedereen neemt deze door tegen de volgende sessie. Er wordt (voornamelijk) ingegaan op de leervragen/knelpunten.

 

A. Types

  • Andere: toepassingstaak met actie-onderzoek

B. Omschrijving

De studenten wordt gevraagd een zorginitiatief op schoolniveau (mee) uit te werken dat er op gericht is om het bestaande zorgsysteem te verbeteren. Dit dient gekaderd te zijn binnen de principes van interne kwaliteitszorg. Het is niet voldoende dat zij reflecteren op een lopend traject of project. Dit kan uiteraard een deel van de opdracht zijn, maar zij moeten er zelf bij betrokken zijn. In het geval dat zij geen deel uitmaken van het zorgteam, kan het zijn dat ze samen met een collega uit dit team iets uitwerken.

 

Belangrijk bij deze opdracht is dat de studenten uit hun eigen klaswereld treden. Zorgcoördinatie gebeurt altijd in communicatie met anderen en dit is dan ook een essentieel onderdeel van de opdracht: de studenten moeten durven en kunnen overleggen met anderen zoals collega’s, directie en/of CLB.

 

De studenten krijgen een supervisiebegeleider toegewezen. Zij komen 5 keer samen in een groep van ongeveer 6 studenten en de supervisor om de voortgang in het werk te bespreken. Tussentijds kunnen zij via mail of telefoon ondersteuning vragen aan hun begeleider.
OA:
10257870
Code:
10257870
Vakcoördinator:
Ellen Stoffels
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands