Elektrische machines 1 lab (2009-2010)

- TL-lamp
- Meettoestellen
- Wattmeters : 1- en 3-fasig
- Metingen op 3-F-net : symmetrisch
- Meten van overgangsverschijnselen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)
- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)
- De student ziet in dat er een informatiebehoefte is
- De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze
- De student heeft een duidelijk beeld van de opdrachtomschrijving
- De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

- De student deelt duidelijke doelstellingen met de andere teamleden

- De student staat open voor tegengestelde meningen

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:

- De student kan met behulp van fabrikantgegevens en beschikbaar materiaal kan hij de gekozen oplossing kritisch onderzoeken, testen en eventueel aanpassen.
- De student kan meetresultaten verwerken en interpreteren om teneinde correcte en objectieve resultaten te bekomen
- De student kan technische richtlijnen analyseren en toepassen
- De student kan problemen analyseren en oplossingen voorstellen op het domein van de elektrische schakeltechniek.
- De student kan defecten opsporen in elektrotechnische installaties dmv metingen.
- De student kan de conformiteit controleren van de uitgevoerde installaties of proefopstellingen door de beschikbare documentatie te raadplegen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- De student heeft de volgende cursussen doorgenomen :
    - Elektriciteit, Bachelor :1ste jaar elektrotechniek/elektromechanica
    - Labo elektriciteit, Bachelor :1ste jaar elektrotechniek/elektromechanica
- De student kan zijn grondige voorkennis van DC-, AC- en eenfasige circuitanalyse, magnetische- en elektromagnetische velden en krachtwerking toepassen.
- Vlot kunnen werken met complexe getallen en goniometrie., wiskundige vergelijkingen kunnen omzetten in grafieken en omgekeerd.
- De student kan vlot werken met elektrische en elektronische meetinstrumenten en bezit basisvaardigheden om elektrische circuits op te bouwen.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- H. Baelus, L. Dillen, Laboratorium Elektriciteit 2 EM+2ET, Niet gepubliseerde cursus, Geel, 69p
- Leo Dillen, 2006, 3-f-spanningen en stromen, Niet gepulbiseerde cursus, Geel, 90p.
- Eric Mondelaers en Leo Dillen, Transformatoren, Niet gepulbiseerde cursus, Geel, 86p.
- Eigen nota's en werkschrift
- Handleiding van diverse meetapparatuur
- Datagegevens fabrikanten via website's
- Databanken 'labo elektriciteit'
- Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210910
Code:
05210910
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands