Technologische opvoeding deel 3 (2009-2010)

  • materialenleer
  • verwerken van kunststoffen
  • houtbewerking
  • grafische- en decoratietechnieken
  • maken en gebruiken van didactische materialen
  • A. Algemene competenties

    • 01. Denk- en redeneervaardigheid
    • 02. Informatie verwerven en verwerken
    • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
    • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

    B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

    • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

    C. Beroepsspecifieke competenties

    • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
    • C02 Opvoeder.
    • C03 Inhoudelijk expert.
    • C04 Organisator.
    • C05 Innovator-onderzoeker.
    Toelichting:
    Als inhoudelijk expert en innovator werkt de student verder aan:
    • een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste graad van het secundair onderwijs voor de b-klas: d.w.z. de studie van de verschillende kennisgebieden zowel binnen het klasgebeuren als in de werkelijkheid .
    • een algemeen-technische basisvorming met belangstelling voor technische realisaties en de relatie milieu-techniek.
    • het opdoen van materialenkennis en het juiste gebruik van elementair gereedschap.
    Als begeleider van leerprocessen zorgt de student voor:
    • het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen.
    • het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit.

    Als organisator leert de student:

    • het beheren, technisch onderhouden en uitbouwen van de didactische infrastructuur voor het vak: vaklokaal, materialen en gereedschap, veiligheidsvoorzieningen.
    • tekenvaardigheid, methodiek van praktisch werk met de leerlingen, zorg voor veiligheid en kwaliteit.
    Als opvoeder ontwikkelt de student:
    • een waarderende, maar ook kritische houding tegenover techniek.

    A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

    Interesse voor techniek, verwondering voor technische realisaties en een zekere creativiteit in de verwerking van materialen en het uitwerken van didactisch materiaal blijven uiteraard zeer belangrijk.

    A. Type

    • handboek
    • cursus
    • materiaal op WWW

    B. Verplichte leermiddelen

    C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • permanente evaluatie

    B. Omschrijving

    Permanente evaluatie: 100%

    De student krijgt een quotering op de werkstukken die hij/zij maakt alsook op de projecten waaraan hij/zij werkt.  Indien de student niet geslaagd is voor de tweede examenperiode (juni), maakt hij een nieuw werkstuk tegen de derde examenperiode (augustus).

    OA:
    11269510
    Code:
    11269510
    Vakcoördinator:
    Hermine Baelus
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    8
    Onderwijstaal:
    Nederlands