Het opleidingsonderdeel ‘Onderwijsgemeenschap’ bereidt de toekomstige leraar voor op zijn deelname aan de ruime onderwijsgemeenschap en op zijn start als beginnende leerkracht.
Inhouden die aan bod komen:
Deel 1: Structuur en kaders van de brede onderwijsgemeenschap
- Vlaamse onderwijsbeleid ( Structuur van het onderwijs, Historische schets van het onderwijs, Partners in het Vlaamse onderwijslandschap, Schoolbeleid)
- Onderwijswetgeving (belangrijke onderwijsdecreten, deontologie)
- Andere onderwijssystemen en -modellen in binnen- en buitenland (alternatief onderwijs, buitengewoon onderwijs, ...)
Deel 2: Statuut van het beroep van de leraar
- Verschillende loopbaanmogelijkheden (Tijdelijke aanstelling, vaste benoeming, …)
- Bezoldigingen (Loonbrief, salarisschalen, …)
- Bekwaamheidsbewijzen
- Anciënniteit
- Pas afgestudeerd (inschrijving VDAB, Solliciteren in het onderwijs, verder studeren?, …)
- De student kan zelfstandig nieuwe kennis verwerken, verbanden leggen tussen verschillende (theoretische) onderdelen en toepassen in de (klas- en school)praktijk.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken, analyseren en toepassen in de (klas, en school)praktijk.
Kritisch reflecteren
- De student kan kritisch reflecteren over recente onderwijsontwikkelingen
Vermogen tot communiceren van informatie
- De student kan met externen (ouders, andere partners) communiceren over onderwijsgerelateerde zaken
Ingesteldheid tot levenslang leren
- De student kan zichzelf uitdagen om levenslang te leren en zichzelf te blijven bekwamen in onderwijsgerelateerde zaken
Projectmatig en methodisch handelen
- De student kan op een geplande, projectmatige en methodische wijze handelen
Teamgericht kunnen werken.
- De student is constructief en stipt in het samenwerken met medestudenten en in het gezamenlijk bereiken van een resultaat.
Oplossingsgericht kunnen werken.
- De student kan problemen oplossen aan de hand van theoretische kaders
- De student kan de transfer maken van theoretische modellen en achtergrond naar de toegepaste praktijk.
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- De student kan een beredeneerd standpunt innemen en ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke en/of maatschappelijke thema´s.
Opvoeder
- De student is in staat om de eigenheid van het individuele kind en van sociale en culturele groepen te herkennen om er voor te zorgen dat elk kind kansen heeft op zelfontplooiing en integratie.
- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
Inhoudelijk expert
- de student kan zijn eigen aanbod situeren in een onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van kleuters.
Innovator - onderzoeker:
- De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
Partner van ouders en verzorgers
- De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens.
- De student kan met ouders of verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs.
Lid van het schoolteam
- De student kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
Partner van externen
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenewerken met externe instanties.
- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie tredenmet medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
- De student kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.
Cultuurpartcipant
- De student kan op basis van relevante informatiebronnen op de hoogte blijven van actuele maatschappelijke thema's en deze kritisch benaderen.
Peeters, E. (2009). Studiewijzer Onderwijsgemeenschap. Onuitgegeven studiewijzer bij het derde jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. Departement Onderwijs: Cel Publicaties Onderwijs.
Voorontwerp van het decreet betreffende leerzorg. Gevonden op het WWW op 17 maart 2009 [http://www.ond.vlaanderen.be/leerzorg/decreet/files/1119-leerzorg-voorontwerp.pdf]
Van Petegem, P., & Imbrecht, I. (2005). Wegwijs in het Vlaamse onderwijs. Onderwijsorganisatie en –beleid in kaart gebracht. Mechelen: Wolters Plantyn.
Heyvaert, J., & Janssens, G. (2008). Onderwijszakboekje 2008-2009. Mechelen: Wolters Plantyn
Vlaamse Overheid (2008). Onderwijs in Vlaanderen. Een brede kijk op het Vlaamse onderwijslandschap. Brussel: Halerta.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
Vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
|
|
Open boek, mondeling |
100% |
Open boek, mondeling |
100% |
|
100% |
|
100% |
|
100% |