Godsdienst algemeen (2009-2010)

In de onderwijsactiviteit godsdienst algemeen maakt de student kennis met de kernthema's van de christelijke godsdienst: schepping als gave en opgave, de radicale verantwoordelijkheid voor de ander, vergeving, de mens als beeld van God. 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 1.1 beginsituatie achterhalen
C 1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
C 1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de
heterogeniteit van de leergroep
C 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
C 2.4 actuele maatsch.ontw. hanteren in ped. context
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente
ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 3.2 kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
C 4.4 stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met
de veiligheid van de leerlingen
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

De Meyere, J. (2008), Kernthema's uit de christelijke godsdienst (onuitgegeven tekstbundel). Vorselaar: Katholieke Hogeschool Kempen, departement lerarenopleiding.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

De student verwerft zelfstandig de benodigde achtergrondkennis voor het vak r.-k. godsdienst aan de hand van geselecteerde teksten.

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100%
mondeling
100% mondeling
De begeleiding bij de zelfstudie is vraaggestuurd.
OA:
11269570
Code:
11269570
Vakcoördinator:
Steven Meersschaert
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands