Vertrekkende vanuit de eigen omgeving worden volgende vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen Wereldoriëntatie van het lager onderwijs, uitgediept en ontwikkeld:
- Gericht waarnemen en waarnemingen vastzetten
- Gericht observeren in de eigen omgeving: een natuurlijke omgeving, verschijnselen en processen
- Elementen uit landschappen exploreren
- Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende plantaardige organismen a.d.h.v. eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen
- Plantaardige organismen ordenen in een classificatiesysteem
- Oriëntatie en kaartvaardigheid
- Voorstellingen van de leefwereld gebruiken
- Ruimtebeleving en ruimtelijke ordening/bepaaldheid
- Verkeers- en mobiliteitseducatie
- De grote periodes uit de geschiedenis kennen
- Historische elementen in hun omgeving situeren in de juiste tijdperiode aan de hand van een tijdband
- Periodisering van de Westerse geschiedenis met uitdieping
- Sociaal-economische en politiek-juridische verschijnselen bestuderen
- Adequate bronnen en leermiddelen kiezen en hanteren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1.1Beginsituatie achterhalen.
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren.
1.3 Leerinhouden en ervaringen selecteren.
1.4 Leerinhouden en ervaringen structureren.
1.5 Gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
1.7 Krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.
1.8 Observatie/evaluatie voorbreiden.
2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context.
3.1 Basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.
3.2 Kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden.
4.1 Gestructureerd werkklimaat bevorderen.
4.4 Stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.
10.1 Sociaal-politiek domein.
10.2 sociaal economisch domein
10.3 levensbeschouwelijk domein
10.4 cultureel-esthetisch domein
10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen voorkennis voor Wereldoriëntatie 1 vereist
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO
- Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1
- Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho
- Mikado 5/6 Bronnenboek: Kussée,P;Van den Bosch, J;Van Hove, L;Van Steenbergen,J. Uitg. Pelckmans Kapellen, 2009
- Mikado LWB 3: Kussé,P;Van den Bosch,J;Van Hove,L;Van Steenbergen,J. uitg. Pelckmans Kapellen, 2009
- Mikado LWB 4: Kussé,P;Van den Bosch,J;Van Hove,L;Van Steenbergen,J. uitg Pelckmans Kapellen ,2009
- Mikado LWB 5:Kussé,P;Van den Bosch,J;Van Hove,L;Van Steenbergen,J. uitg Pelckmans Kapellen, 2009
- Mikado LWB 6: Kussé,P;Van den Bosch,J; Van Hove,L; Van Steenbergen,J. uitg Pelckmans, Kapellen, 2009
-Mikado atlas: Van Hove,L ;e.a.;uitg Pelckmans,Kapellen, 2009
-Zenti1 Leerwerkboek. uitg Pelckmans,Kapellen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Tijdens docentgestuurde of studentgestuurde differentiatie uren krijgt de student extra ondersteuning bij de verwerking/uitvoering van complexe inhouden/vaardigheden.