- Suïcide (preventie/hulpverlening)
- Complexiteit van samenlevingsvormen (ouders/kinderen/ethisch-juridisch kader)
- Geweld (partnergewel, kindermishandeling, seksueel misbruik, beroepshouding/hulpverlening)
Theoretisch kader:
- Multiproblemcasus
- De cliënt, de stoornis en zijn context: beschrijven van symptomen, van de persoon, van de context en de behandeling
- De benadering (begeleiding, behandeling…) met aandacht voor de verschillende denkkaders
- De organisatie van de hulpverlening
- Juridische en ethische aspecten
- Interculturele aspecten
- Financiële aspecten
- Intervisie en praktijkervaringen
- Recente inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek
Klinisch:
- interactie en gedrag op functioneel niveau
- communicatie
- Student ontwerpt, plant, begeleidt, evalueert en herziet processen binnen de GGZ
o gebruikt menswetenschappelijke en ervaringsgerichte kennis
o voert preventieve en hulpverlenende interventies uit op een methodisch wijze
- Student functioneert als medewerker vanuit de missie, doelstellingen en het beleid van de
organisatie
o werkt multidisciplinair samen met vakgenoten, andere beroepsbeoefenaars en vrijwilligers en ontwikkelt professionele relaties met derden
o bevordert de kwaliteit van hulpverlening
- Student denkt en handelt bewust ondernemend
- Student ontwikkelt en bevordert beroep van (gespecialiseerde) hulpverlener in de GGZ zowel de eigen professionaliteit, deze van anderen, als van het beroep van (gespecialiseerde) hulpverlener in de GGZ.
Dit gebeurt binnen een ethisch/juridisch kader
een beperkt aantal hoorcolleges
- werkcolleges met casusbespreking en discussie
- zelfstudieopdrachten en groepsmatige bespreking
- Intervisiesessie rond praktijkervaringen
- persoonlijk werkstuk
- schriftelijke overall bevraging