Elektriciteit lab (2009-2010)

- Meetinstrumenten voor het meten van elektrische spanning, stroomsterkte, weerstandswaarde en vermogen.

- Lichtschakelingen.

- Schakelfouten en meterfouten.

- Niet-lineaire weerstanden.

- Methoden voor het bepalen van onbekende weerstandswaarden.

- Methoden voor het bepalen van zelfinducties en capaciteiten.

- Beveiligingstoestellen in elektrische installaties.

- Relais en contactoren.

- Eigenschappen van weerstanden, spoelen en condensatoren.

- Seriekringen in wisselstroom, serieresonantie.

- Didactische proeven op magnetisme.

- Magnetisatiekromme van transformatorblik.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

- De student ziet in dat er een informatiebehoefte is

- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten - De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

- De student werkt goed samen
- De student staat open voor tegengestelde meningen
- De student steunt en vertrouwt de andere teamleden
- De student werkt actief mee aan elke opdracht
- De student maakt de transfer van theoretische modellen en achtergrond naar een toegepaste praktijk
- De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
Toelichting:

- De student kan de begrippen, in theorie uitgelegd, in de verschillende labo-opgaven herkennen.

- De student kan op basis van wat moet gemeten worden in een gelijkstroom- of wisselstroomkring op laagspanning een keuze maken uit de verschillende meettoestellen, zowel digitaal als analoog, deze toestellen juist instellen, juist aansluiten en na het inschakelen van de elektrische bron juist aflezen en de afgelezen waarde noteren waarbij hij het bekomen resultaat kritisch controleert en zijn handelingen eventueel op adequate wijze corrigeert, zoals dat mogelijk is bij de ampèremeter, de voltmeter, de ohmmeter en de wattmeter.

- De student kan een elektrisch netwerk construeren.

- De student kan de waarde van een weerstand op verschillende manieren bepalen.

- De student kan gemengde ohmse kringen uitmeten.

- De student kan gemengde RLC-ketens uitmeten en hiervan een bijhorend vectordiagram tekenen dat voldoet aan de afspraken.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Baelus, H., Dillen, L., Peremans, G., Van Damme, S. (2009). Elektriciteit lab. Niet
uitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Technische Wetenschappen, Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

Baelus, H., Peremans, G., Van Damme, S. (2009). Elektriciteit: Gelijkstroom-Magnetisme.
Niet uitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Technische
Wetenschappen, Geel.

Baelus, H., Peremans, G., Van Damme, S. (2009). Elektriciteit: Oefeningen op
gelijkstroomnetwerken. Niet uitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Technische Wetenschappen, Geel.

Baelus, H., Peremans, G., Van Damme, S. (2009). Elektriciteit: Wisselstroom. Niet
uitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Technische Wetenschappen,
Geel.

Baelus, H., Peremans, G., Van Damme, S. (2009). Elektriciteit: Oefeningen op
wisselstroomnetwerken. Niet uitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Technische Wetenschappen, Geel.

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210353
Code:
05210353
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands