Mens en maatschappij (2009-2010)

Het opleidingsonderdeel ‘Mens en maatschappij’ maakt deel uit van het curriculumonderdeel specifieke inhoudelijke vorming van het tweede jaar.

 

De inhouden die aan bod zullen komen zijn:

- mondiale vorming

- actualiteit in de kleuterklas

- bijbeldidactiek

- axenroos

- axendag

- verkeer

- op stap met kleuters

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. mens en maatschappij verwerven.

 

Informatie verwerven en verwerken

- De student kan nieuwe inhouden m.b.t. mens en maatschappij verwerven en verwerken

- De student kan de opgedane informatie van de werkcolleges toepassen bij het uitwerken van de geïntegreede opdracht.

 

Beschikken over het vermogen tot communiceren

- De student kan met medestudenten communiceren over de leerinhouden

- De student kan praktijkervaringen uitwisselen

- De student kan begrippen en gevoelens naar kleuters toe correct leren verwoorden 

 

Ingesteldheid tot levenslang leren

- De student ontwikkelt een open geest met de bereidheid tot levenslang leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Oplossingsgericht kunnen werken

- De student kan een opdracht adequaat aanpakken

- De student kan een persoonlijke verwerking maken van de aangeboden leerinhoud uit de verschillende domeinen.

 

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid

- De student kan op basis van situaties in de actualiteit, initiatief nemen tot het opzetten van maatschappelijk verantwoorde acties.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan de beginsituatie van kinderen en de groep achterhalen

- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren

- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren

- De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod

- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen

- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit

- De student kan omgaan met de diversiteit van de groep

 

Opvoeder

- De student kan in overleg een positief leerklimaat creëren in de groep en op school

- De student kan emancipatie bevorderen

- De student kan door attitudevorming kleuters voorbereiden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie

- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

- De student kan adequaat omgaan met sociaal-emotionele problemen en gedragsmoeilijkheden

- De student kan fysiek en geestelijk welzijn van kleuters bevorderen

 

Inhoudelijk expert

- De student kan verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden die in deze module aan bod komen aanwenden

 

Organisator

- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen

- De student kan een stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kleuter

 

Innovator - onderzoeker

- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

- De student kan kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen onderwijspraktijk

 

Partner van externen

- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties

 

Cultuurparticipant

- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

/

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Studiewijzer
  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Cursusmateriaal

- De Busser, A. (2009), Op stap met kleuters. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Lodewyckx, E. (2009), Verkeerseducatie in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

 - Maex, J. (2009). Studiewijzer Mens en Maatschappij. Onuitgegeven studiewijzer bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

- Maex, J. (2009). Bijbel in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

-   Maex, J. (2009). Actualiteit in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Severeyns, A. (2009). Mondiale vorming in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Severeyns, A. (2009). Axenroos. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

 

Naast onuitgegeven cursusmateriaal van de betrokken docenten worden onderstaande publicaties in de lessen behandeld:

- Cuvelier, F., Van Steen-Debue, A., Naert, W. & Orroi, G. (2001). Sociaal vaardig? Lieve deugd. Gids voor het basisonderwijs. Brugge: Die Keure.

- Crul, K., Nevejans, J., & Spaepen, P. (2004) Klein applaus. Drama-activiteiten met jonge kinderen, Abimo. 

- Erkende Instantie r.-k. Godsdienst (2001). Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.

- de Kort, K. (2000). Kijkbijbel. Verhalen uit het oude en het nieuwe testament getekend door Kees de Kort. Utrecht: Jongbloed uitgeversgroep i.s.m. Stichting Dochete.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
35% Praktijkcasus met presentatie 35% Praktijkcasus met presentatie
65% Schriftelijk examen 65% Schriftelijk examen
Er worden  monitoraten/coachingssessies voorzien.
OA:
11267330
Code:
11267330
Vakcoördinator:
Joke Maex
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands