ICT-vaardig (2009-2010)

In deze keuzemodule krijgt de student de mogelijkheid om zich te specialiseren in een domein dat een meerwaarde betekent voor zijn functioneren in de beroepscontext, i.c. het werken met informatie- en communicatietechnologieën, en dit in het licht van het ICT-coördinator zijn of worden. De student maakt kennis met de ICT-diamant als ICT-competentiedrager en met verschillende profielen van de ICT-coördinator en diens werkzaamheden. De student leert de hardware van een computer kennen, leert computers in netwerk te zetten in klas- én schoolverband en leert een website aanmaken en onderhouden. De student staat stil bij de ethische aspecten van het gehele ICT-gebeuren en volgt de actualiteit ervan op de voet gedurende een kortere periode. Ten slotte maakt de student kennis met zinvolle websites en/of software om ICT didactisch aan te wenden in de klaspraktijk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: kopieën van de gastdocenten

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • bedrijfsbezoeken
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

De keuzemodule zal door verschillende gastdocenten worden begeleid. Dezen zijn elk specialist in hun onderdeel. Ze zullen het aan het werk zetten van de student, zowel in denkwerk als in uitvoeren van opdrachten, als uitgangspunt nemen. Dat gaat echter niet steeds zonder een (theoretische) inleiding te geven.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

1 De student neemt een interview af van de ICT-coördinator op de stageschool.

2 De student maakt een stappenplan van 'een ICT-actie' voor een collega.

3 De student volgt de ICT-actualiteit gedurende een bepaalde periode en legt hiervan een met kritische bedenkingen gespijsde nieuwsmap aan.

4 De student werkt een les uit waarin ICT is geïntegreerd. Medestudenten geven hierop feedback.

 

Voor de derde examenperiode maakt de student de opdrachten onder 2, 3 en 4 opnieuw.

OA:
11269820
Code:
11269820
Vakcoördinator:
Joeri Meynen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands