De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische en filosofische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing wordt gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context. De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische en filosofische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing wordt gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 2.3 door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
De Meyere, J. (2009), Religie, zingeving en levensbeschouwing (onuitgegeven cursus). Vorselaar: Katholieke Hogeschool Kempen, departement lerarenopleiding.
De Meyere, J. (2009), Tekstbundel religie, zingeving en levensbeschouwing. Vorselaar: Katholieke Hogeschool Kempen, departement lerarenopleiding.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
100%
|
mondeling
|
|
|
100% |
mondeling |
De begeleiding van deze onderwijsactiviteit is vraaggestuurd.