In de cursus natuurbehoud- en ontwikkeling wordt natuur in Vlaanderen in maatschappelijk en ecologisch perspectief geplaatst. Belangrijke basisprincipes zoals de eilandentheorie, successie en het ragnordemodel worden aan de hand van voorbeelden toegelicht. Vervolgens worden de ecotopen waterlopen, moeras en open water en grasland in landschapsperspectief bestudeerd. De student verwerft inzicht in de belangrijkste natuurdoeltypes en hun natuurtechnische beheersmaatregelen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De studenten hebben inzichten in de verschillende natuurtechnische maatregelen die in België en Nederland worden toegepast. De studenten kunnen aan de hand van de bespreking van de verschillende types biotopen de te verwachten gevolgen bespreken. De studenten kunnen de verschillende types terreinen met hun beheerswerken analyseren.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten kunnen een natuurbeheersplan opstellen en beoordelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving