Relatiemanagement (2009-2010)

Integratie van op niveau 2 verworven kennis marketing communicatie, commerciële vaardigheden, actual topics en ICT naar concrete uitwerking van de aanpak specifieke communicatieproblemen in een geïntegreerde communicatieaanpak via multimedia

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
globale, overkoepelende aanpak van een communicatieprobleem/-opportuniteit: de plannen schrijven, intern "verkopen" en vervolgens de uitvoering delegeren naar diverse uitvoerders die elk hun eigen "specialisme" uitwerken, coördineren van die uitvoering (of minstens opzetten van coördinatiestructuren), opzetten controle- en evaluatiesystemen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
communicatieadvies (naar aanpak, uitvoering, mediagebruik, budget, ..)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • alle vakcompetenties uit het 1e zn 2e jaar bedrijfsmanagement optie marketing verworven hebben
  • basiservaring hebben met teamwerk en het zelfstandig verwerven & verwerken van informatie
  • basiservaring hebben in doelgericht werken

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • handboek: "Marketing Communicatie", De Pelsmacker
  • handboek: modellen van C, Noël Slangen
  • cursus: leerplatform "multimedia"
  • www: ezines Larry Chase, MarketingProfs, MarketingSherpa, McKinsey,6minutes

C. Aanbevolen leermiddelen

platformen marketingvakken 1e en 2e jaar handboek "Sociale marketing"

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

praktijkopdrachten in kader van geplande praktijkprojecten 2e jaar (voorbereiding, opstart, bijsturing, herpositionering, ..) en praktijkproblemen oud-studenten/stageplaatsen

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

  • mondelinge bevraging van kernbegrippen en werkkaders (in eigen woorden kunnen verklaren/definiëren en met eigen voorbeeld kunnen illustreren)
  • mondelinge toelichten van
    • schriftelijk voorbereide inzichtelijke theorievraag
    • vooraf samengesteld studiedossier (leerstofverwerking naar latere praktijktoepassing binnen "project" + ervaringen met theorie toegepast in praktijkopdracht)
  • via elektronisch leerplatform
    • ad hoc en op initiatief docent via valven
    • ad hoc en op initiatief studenten voor theorieverwerking
    • wekelijks voor praktijkprojecten & zelfstudie (progress reporting)
  • via mail: ad hoc op initiatief van docent en/of student
  • tijdens de ingeplande globalisatieblokken (contacturen)
OA:
08280280
Code:
08280280
Vakcoördinator:
Ben Haest
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands