Verpleegkunde voor het acuut zieke kind (2009-2010)

Specifieke verpleging van zuigeling tot adolescent, bij zowel medische als heelkundige ziektebeelden

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • C01 Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C13 Preventief zorgverlenen.
  • C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
  • C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die het tweede jaar met succes hebben afgesloten op dit studiegebied . Internationale studenten moeten niveau gehaald hebben op Nederlands, toelating via departementshoofd anatomische en fysiologische ontwikkeling van het kind - zorg voor het kind aanpassen rekening houdend met ontwikkelingsniveau - motorische ontwikkeling - psychosociale ontwikkeling - beleving en voorbereiding van de totale zorg van het kind en zijn ouders - sociale omgeving

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Leerboek intensive- care verpleegkunde, Van den Brink, Van Rooijen, Simons en Uffink, ELSEVIER Gezondheidszorg

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
09289510
Code:
09289510
Vakcoördinator:
Ilse Van Gorp
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands