In het opleidingsonderdeel ‘Muzisch werken’ leert de student
- hoe je geïntegreerd muzisch kan werken met kinderen vanuit een overkoepelende visie en didactiek in de kleuterschool.
- de mogelijkheden kennen om via muzisch werken de totale ontwikkeling (cognitief, emotioneel, sociaal en technisch) van kinderen muzisch en creatief te begeleiden.
- kunst aanwenden als inspiratie en startpunt om een persoonlijk muzisch project op te starten.
- de student leert het cultuurlandschap kennen en hiermee communiceren.
- daarnaast leert de student de kennis en vaardigheden van het muzisch werken communiceren met het ganse schoolteam.
Zowel de creatieve mogelijkheden van de leerkracht als de kinderen worden ontwikkeld.
Het geïntegreerd muzisch werken is het sluitstuk van het muzisch werken in de opleiding.
- De student kan geïntegreerde muzische ideeën te verzinnen vanuit een inspiratie en deze kritisch vertalen en bijsturen naar de noden van zichzelf, de kleuters en de school.
- De student kan een muzisch project opzetten en leiden, van inspiratie tot presentatie en dit kritisch bijsturen.
- De student kan schakelen tussen verzinnen, opdrachten formuleren, uitproberen, reflecteren en opnieuw bijsturen.
- De student kan openstaan voor steeds nieuwe wegen en mogelijkheden vanuit eigen ervaringen, de nabije omgeving en de (kunst)wereld en hierover inspirerend communiceren met anderen.
Inhoudelijk expert:
- De student kan de verworven kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.
Innovator en onderzoeker:
- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
Lid van het schoolteam:
- De student kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
- De student kan binnen het team taakverdeling overleggen en afspraken naleven.
- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
Partner van externen:
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties.
- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.
Cultuurparticipant:
- De student kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultuur-esthetisceh en het cultureel-wetenschappelijke domein.
Bezoek voorstellingen, musea en concerten.
Bezoek kunsteducatieve organisaties (hetpaleis, ABC studio's)
Van der Straeten, E. (2009). Studiewijzer Muzisch werken. Onuitgegeven studiewijzer bij het derde jaar Bachelor in onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van der Straeten, E. (2009). Cursus Muzisch werken. Onuitgegeven cursus bij het derde jaar Bachelor in onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Naast een theoretisch kader over muzisch werken, wordt de overkoepelende didactiek van het muzisch werken bekeken tijdens een hoorcollege met oefeningen. De hoofdklemtoon ligt op het stimuleren van creativiteit. Verder wordt tijdens actieve sessies ervaren hoe creativiteit werkt in de vijf domeinen. De student probeert in een team uit welke opdrachten werken om de creativiteit te stimuleren en hoe de domeinen elkaar beïnvloeden en inspireren. Dit uitproberen gebeurt zowel met de medestudenten adhv micro-teaching, als met de kleuters tijdens oefenmomenten.
De student maakt een reflectieverslag van de bezochte voorstellingen, de tweedaagse, en de oefenmomenten in de school. Hierin geeft hij de evolutie weer in zijn muzisch leerproces. Het mondelinge examen bevat de presentatie van een uitgewerkte casus.
Voor de derde examenperiode krijgt de student een opdracht mee die wordt uitgewerkt en toegelicht tijdens het examen.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
30 70 |
Reflectieverslag Mondeling examen |
100 | Mondeling examen en presentatie |