virtuele instrumentatie (2009-2010)

Voor het verzamelen van numerieke data, de verwerking daarvan tot informatie, de terugkoppeling en de verspreiding of rapportering hiervan worden de huidige technologische hulpmiddelen overlopen. De communicatie met externe apparatuur wordt specifiek behandeld.

Concreet wordt ingegaan op de hard- en de software om deze onderdelen te kunnen realiseren.

De nodige programmatorische concepten van dataflow, parallelle programmering, koppelen met andere applicaties en systemen worden overlopen en concreet gemaakt via een grafische programmeeromgeving.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
  • 05. Een appreciatie kunnen maken van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 06. Kunnen werken in teamverband

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
  • C09 Engineeringcompetentie:diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor informatica (ELO-ICT).
  • C13 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen en debuggen van een klassiek (= op basis van klassieke programmeertalen), grafische programmeertaal, web gebaseerd of database gebaseerd informaticaprobleem (ICT).
Toelichting:
De student kan een beschrijving geven van de werking en het gebruik van de PC als data acquisitiecentrum. De student kan een data-acquisitiesysteem opzetten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Digitale technieken Basiskennis elektronica Werking analoge scoop Basiskennis informatica Basiskennis signalen en systemen

A. Type

  • handboek
  • materiaal op WWW
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Handboek. Relevante websites op het Internet

C. Aanbevolen leermiddelen

Er wordt een licentie op een software pakket aangeboden zodat de studenten alle schakelingen op een eigen PC kunnen uittesten.

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

In een goed uitgerust labo beschikt elke student over een PC met internetaanlsuiting en de nodige software en hardware om de opdrachten uit te voeren. Voor sommige toppics wordt gebruik gemaakt van demoapparatuur.

A. Types

  • praktische proef
  • aan de computer
  • open boek

B. Omschrijving

De studenten lossen zelfstandig een probleem op, gebruik  makend van alle documentatie en voorbeelden die in de lessen werden aangereikt. Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.
OA:
03200571
Code:
03200571
Vakcoördinator:
Adriaan Brebels
Semester:
1
Studiepunten:
1,2
Onderwijstaal:
Nederlands