Logistiek project 2 (2009-2010)

 

- Kennismaking met enkele methodieken ter verbetering van de operationele prestaties v/e bedrijfsorganisatie

- Verdieping en uitwerking  van enkele van deze methodieken o.a. 

  • 6 Sigma ; 
  • 5 S & TPM ; 
  • Lean & JIT ; 

- Rapportering  & Presentatie van de analyses

- Vergelijking v/d  voorgestelde technieken/methodieken

- Bedrijfsbezoek ikv het projectwerk + analyse en rapportering

- Externe spreker ikv WCM

- (workshop arbeidsorganisatie)

De studenten werken in teams aan deze opdrachten; ze overleggen ivm de aanpak; de taakverdeling; rapportering en de timing binnen het team; ...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

1. De student kan een geheel van informatie analyseren; kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).
2. De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; b epaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; verwijst correct naar de gebruikte informatie.
3. De student beoordeelt eigen werk en werkwijze; formuleert leerpunten in het eigen functioneren, neemt deze op en evalueert ze.
4. De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project; heeft in elke fase van het project oog voor vijf essentiële aspecten: (1) tijd ,(2) kosten, (3) kwaliteit), (4) informatie, (5) organisatie. De student rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk.
De student g aat gericht op zoek naar externe hulp waar nodig.
5. De student kan een planning en taakverdeling opstellen en opvolgen; een vergadering leiden; ondersteunen en stimuleren; omgaan met conflicten;
6. De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen; mondeling presenteren.
7. De student gaat bij zichzelf na welke competentie nog niet goed ontwikkeld is; onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
8. De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren (luisteren – samenvatten – doorvragen); feedback geven; feedback ontvangen; motiveren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 De bachelor in de logistiek is assertief, doortastend.
  • BC4 De bachelor in de logistiek is in staat te presteren in een stressvolle situatie.
  • BC7 De bachelor in de logistiek is in staat een taak op een verantwoorde wijze uitvoeren of laten uitvoeren.
  • BC8 De bachelor in de logistiek is zich bewust van de impact van zijn handelen, keuzes en beslissingen op het milieu, de kwaliteit en de veiligheid en houdt rekening met de van kracht zijnde reglementering.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
Toelichting:

BC2. De studetn houdt rekening met belangen van anderen; verplaatst zich in de situatie van de andere; kan zijn ideeën, gevoelens en meningen uiten, verdedigen en realiseren; kan respectvol en gepast optreden; kan constructief omgaan met conflicten, weerstand, misverstanden en lastige mensen en gelooft in jezelf

BC4. De student kan rustig blijven in een stressvolle situatie; relativeren van situaties; negatieve gedachten ombuigen naar positieve;; durven nee zegen; hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden.
BC7. De student is zich ervan bewust zijn dat taken of plichten naar behoren moeten worden uitgevoerd; serieus, zorgvuldig en gewetensvol werken; zal hulp bieden aan collega’s; zal misverstanden en fouten signaleren.
BC8. De student kan bewust en gewetensvol handelen; rekening houden met gangbare regels en verwachtingen; kwaliteitssysteem implementeren (met o.a. doelstellingen, verbeteracties, opzetten metingen, analyse van gegevens,…).
BC14. De student kan logistiek advies geven voor de organisatie van bedrijfskundige logistieke processen zoals ; fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling (verzamelen en analyseren van gegevens; fysieke Logistieke processen bestuderen en verbetervoorstellen genereren; arbeidsanalyse maken; simulatie bouwen; interne en externe benchmarking).
BC19. De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren aan de besturing van de keten ( verbanden leggen tussen processen van waardetoevoegende activiteiten).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

OA:
05210480
Code:
05210480
Vakcoördinator:
Frank Peeters
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands