Je leert hier de basiscompetenties van het methodisch en didactisch handelen in LO & BR.
Deze basisbegeleiding (de "actiebegeleiding": je leert de leerlingen in spelactie zetten) diepen we uit op vlak van planning, lesuitvoering en professionele ontwikkeling als lesgever.
Op vlak van planning leer je zinvolle lesvoorbereidingen uitwerken, op vlak van lesuitvoering leer je de basis-didactische handelingen (met o.a. een leskapstok als leidraad voor een vlotte lesuitvoering) en op vlak van ontwikkeling leer je jezelf kritisch evalueren en bijsturen.
Je leert de deelnemers participeren aan het spel en hun verantwoordelijkheid voor het goed spelverloop opnemen - dat ze hun fouten toegeven, dat ze op aangename wijze groepjes kunnen maken, enz.
Kenmerkend voor je begeleiding is het uitlokken van welbevinden en betrokkenheid. We leggen nadruk op het goed contact maken met leerlingen en op het realiseren van een veilige en snelle lesorganisatie.
Je hebt een constructieve en open leerhouding en je kan samenwerken in groep. Je kan je inleven in (de leefwereld van) jongeren. Je kan vlot leiding nemen en je kan feedback geven én ontvangen.
We werken met de cursus "vakdidactiek LO-BR". Deze cursus is bedoeld ter ondersteuning van de informatie tijdens de contacturen.
De begeleiding in contacturen.
Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd in een driedaagse didactische stage en enkele aparte opvolgsessies. Tijdens de driedaagse krijg je didactische en methodische inzichten en vaardigheden, die tijdens de opvolgsessies verder uitgediept en geconceptualiseerd worden.
50% van de score staat op het mondeling examen .
50% van de score staat op het proces buiten het examen: op het durven uitproberen tijdens microteaching, op je constructieve leerhouding en op de uitvoering van je strategische rol tijdens de driedaagse.
Het leerproces wordt ondersteund door ervaringsmomenten te koppelen aan momenten van reflectie (observaties), inzicht, en kansen om te experimenteren.