- Doel van de economische wetenschap - Het consumentengedrag - Het producentengedrag - De prijsvorming - Macro-economische grootheden (bv. economische kringloop en nationale rekeningen) - Het nationaal inkomen - Geld, monetair beleid en inflatie - Het internationaal betalingsverkeer (bv wisselmarkten en betalingsbalans) - De economische groei (conjunctuur) - Overheid en overheidsfinanciën
- Sociologie: De maatschappij als ervaring - Sociologie als discipline - Het socialisatieproces - Wat is een institutie? De taal als voorbeeld. - Familie en gezin - De gemeenschap (stad en platteland) - De gelaagde maatschappij - Sociale controle - Bureaucratie - Jongeren en jeugdcultuur - Werk en vrij tijd - Macht - Deviant gedrag en criminaliteit
Socio-economie: Basiscompetenties - De studenten kunnen socio-economische begrippen hanteren op micro-, meso- en macroniveau - De studenten kunnen de werking van de diverse marktvormen verklaren. - De studenten kunnen socio-economische teksten analyseren en verklaren - De studenten kunnen verbanden aanbrengen tussen geld, monetair beleid en inflatie. Extra competenties - De studenten kunnen internationale handelsbetrekkingen ontleden en de gevolgen daarvan afleiden voor het Belgisch bedrijfsleven. - De studenten kunnen kritische afwegingenmaken met betrekking tot voor- en nadelen van de economische groei.
Sociologie - Studenten begrijpen de sociologische invalshoek vanuit de begripsmatige benadering van fenomenen zoals socialisatie, rolzender, rolontvanger, instituut, maatschappelijke veranderingen,afwijkend sociaal gedrag, macht en gezag. - Studenten kunnen vanuit de kernbegrippen hun eigen positie bepalen in het maatschappelijk gebeuren - Studenten kunnen bepalen hoe zij diverse rollen kunnen invullen, wat hen daarin bindt en wat hen vrijheid verschaft. - Studenten kunnen culturele of strukturele maatschappijkenmerken vaststellen in praktische situaties - Studenten kunnen de grote maatschappelijke lijnen zien van nieuwsfeiten. - Studenten kunnen onderzoeken welke oorzaken aan de basis liggen van maatschappelijke fenomenen. - Studenten kunnen hun eigen mening toetsen aan de diverse theoretische modellen. |
Geen specifieke voorkennis vereist De basisbegrippen worden als bouwstenen aangereikt Nuttig is een ruime belangstelling voor de economische actualiteit
Er wordt gebruik gemaakt van diverse didactische hulpmiddelen. Groepsdiscussie wordt gestimuleerd