Vectorrekenen - Samenstellen van vectoren - Componenten van een vector, eenheidsvector - Scalair en vectorieel product - Moment van een kracht - Samenstellen van krachten (willekeurig, coplanair, evenwijdig) - Reduceren van krachtenstelsels - Bepaling van het massacentrum, zwaartepunt - Evenwicht (statica) van eenvoudige constructies - Kinematica van een punt: rechtlijnige beweging: positie, snelheid, versnelling - kromlijnige beweging: natuurlijke versnellingscomponenten, cirkelbeweging Dynamica van een puntmassa - Wetten van Newton, Wrijvingsmodel van Coulomb - Arbeid, energie, vermogen - Conservatieve krachten - Dynamica van een stelsel van puntmassa's - Wet van behoud van energie - Botsingen: wet van behoud van impuls Toepassingen van de droge wrijving - Kantelen of schuiven, Dynamica van vormvaste lichamen - Translatie en rotatie - bewegingsvergelijkingen van een roterend lichaam
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
De studenten kunnen eenvoudige vraagstukken met behulp van een beknopt formularium oplossen.
De studenten kunnen inschatten welke fysische wetten in een gegeven context gelden.
De studenten kunnen gecombineerde vraagstukken analyseren en oplossen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
Toelichting:
De student kan een bekomen oplossing op zijn degelijkheid of geldigheid toetsen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
De student weet uit zijn formularium de gepaste wetten te kiezen en deze op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken om de oplossing voor een gegeven vraagstuk te vinden. |
|
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Het oplossen van stelsels vergelijkingen komt veelvuldig aan bod.
Begrippen sin, cos en tan.
A. Type
- handboek
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
SERWAY, RAYMOND A., 2008, Physics for Scientists & Engineers, 7th Edition, Saunders College Publishing, [ISBN-10: 0-495-11240-2], ook in gebruik voor het opleidingsonderdeel Fysica |
|
C. Aanbevolen leermiddelen
Powerpointpresentaties i.v.m. VLS, katrollen, traagheidsmomenten en stap voor stap uitgewerkte vraagstukken evenwicht en hulp i.v.m. voorkennis goniometrie op Toledo
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Probleemgericht aanpak via het oplossen van mechanische vraagstukken.
Waar nodig wordt dieper ingegaan op theoretische achtergronden.
Op leerplatform o.a. externe links voor een beter inzicht in de materie
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Het examen start met een schriftelijke uitwerking van mechanische vraagstukken. Deze neerslag is de basis voor een aanvullende mondelinge ondervraging.