Engels deel 5 (2009-2010)

De cursus is voor een groot deel geïnspireerd door het begrip 'vervolmaking'; dit kan zowel een remediëring van de eigen taalinhouden en taalvaardigheden (personal initiatives) inhouden als een opfrissing/uitdieping van verworven inzichten (P&L time) en een kritische analyse van didactische vraagstukken. Onder het motto 'Pick and Choose' bepalen de studenten mee de cursus.
In de culture component verleggen we de grenzen nogmaals en belichten we de USA en/of enkele landen van de 'Commonwealth'. Ook de literatuur wordt hieraan gelinkt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
- z'n kennis ( woordenschat, grammatica en cultuur) zelfstandig verder uit te breiden en
te verdiepen
- informatie op te zoeken en kritisch te verwerken via vakliteratuur
Als cultuurparticipant:
- toont hij interesse voor de Engelstalige cultuur en literatuur
- kan hij zelfstandig informatie opzoeken ivm de landen waar Engels als moedertaal
gesproken wordt en de rol van de Engelse taal in deze gebieden (Commonwealth, ...), en
kan hij die informatie op treffelijke wijze communiceren aan z'n medestudenten
- volgt hij de actualiteit op en kan hij hierover een kritisch standpunt innemen
Als opvoeder:
- wekt de student interesse op bij zijn leerlingen voor diversiteit van culturen
- zorgt hij er voor dat leerlingen succeservaringen beleven bij het leren van een vreemde
taal
- creëert hij een rijke leeromgeving
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- stelt hij een synthesetoets op die beantwoordt aan de principes van het
vreemdetalenonderwijs - is hij in staat om gedifferentieerd te werken
- integreert hij nieuwe media, didactische speltechtnieken en het Engelse lied in z'n
lessen
Als innovator:
- kan hij kritisch reflecteren
- geeft hij blijk van een ingesteldheid tot levenslang leren
Als lid van een schoolteam:
- kan hij afspraken maken en houdt hij zich er aan ( o.a. groepswerk)
- kan hij leiding geven en teamgericht werken
Als lid van een onderwijsgemeenschap:
- weet hij waar hij informatie kan vinden over onderwijs - volgt hij de
onderwijsactualiteit op

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Zie lijst 1 baso.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • stage
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • projectwerk
  • peer assessment
  • Andere: self assessment - portfolio

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 40

 schriftelijke proef

 

 

 50

 schriftelijke proef

60

portfolio

 

 

 50

 mondelinge proef a.h.v. opgegeven taak

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

 Permanente evaluatie - Portfolio: 60%
  bestaande uit persoonlijke initiatieven ter remediëring (20%) en verplichte taken met    verschillende keuzemogelijkheden (zie takenbundel ) 80%


Coaching en begeleiding bij het opstarten van persoonlijk portfolio. Individuele feedback bij spreek- en schrijfopdrachten (zowel individuele taken als groepswerken).
OA:
11269970
Code:
11269970
Vakcoördinator:
Jen Van Loock
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Engels