Economie deel 5 (2009-2010)

Algemene economie:

- productie, inkomens en bestedingen - de macro-economische benadering

- macro-economisch evenwicht

- consumptie, investeringen en de aggragatieve vraag

Toegepaste economie: de overheid (publiek recht, personenbelasting, sociaal zekerheidsrecht, overheidsfinanciën, werkgelegenheidsbeleid

Vakdidactiek: beroepsonderwijs (methode kringen, Fvisem)

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student passende leerdoelen formuleren, inhouden selecteren, werkvormen hanteren en proces en product evalueren.

Als inhoudelijk expert beheerst de student de basiskennis.

Als innovator-onderzoeker kan de student de gevraagde informatie opzoeken en verwerken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

De student volgt in kleine klasgroepen de hoorcolleges en krijgt hierbij, indien nodig, individuele begeleiding. Bij taken en opdrachten wordt steeds individuele feedback gegeven. Al naargelang de voorkennis krijgt de student differentiatie-oefeningen en kunnen extra oefeningen en uitleg voorzien worden.

OA:
10257600
Code:
10257600
Vakcoördinator:
Evi Steurs
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands