landschapsarchitectuur (2009-2010)

Deel 1 Geschiedenis

De eerste tuinen Islamitische tuinen

Middeleeuwse tuinen

Italiaanse Renaissance

De Renaissance in het Noorden

Formele Franse tuinen

Oosterse tuinen

Het Engelse landschap

De 19de eeuw

De natuurlijke tuin Tuinen in de 20ste eeuw

Deel 2 Basisprincipes

De tuinkunst als ruimtekunst

De ruimte en de mens

Ontwerpelementen

De basiselementen van de vorm

Vormontwikkeling

Organisatieprincipes

Compositie en context

Perspectivische vervorming en gezichtsbedrog

Wegen en hoogteverschillen

Schaduwberekening

Deel 3 Stappen in het ontwerp van een tuin

Materiaal

Kennismaking met het terrein

Terreinopmeting en analyse

Uitwerken van het plan

Presentatie van het plan

Doorsneden en perspectieftekeningen

Het plantplan

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De student verwerft de nodige kennis om met een landschaps- en tuinarchitect een grondig gesprek aan te gaan. Hij leert ook de technieken om een eenvoudig ontwerp te maken. Hij houdt altijd rekening met standplaatseisen van de planten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiskennis aangaande geologie, aardrijkskunde en ecologie. Grondige plantenkennis. Enig ruimtelijk voorstellingsvermogen helpt.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Eigen syllabus

Beeldmateriaal

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Studenten kunnen tijdens de les vragen stellen en afspraken maken voor verduidelijking. E-mails van studenten krijgen binnen de 2 dagen zeker een antwoord.
OA:
03202491
Code:
03202491
Vakcoördinator:
Dirk De Roose
Semester:
2
Studiepunten:
2,2
Onderwijstaal:
Nederlands