RZL (2009-2010)

De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische, filosofische en ethische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing zullen wordt  gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context. Actuele levensbeschouwelijke thema's zullen geïnterpreteerd en geanalyseerd worden met het oog op een genuanceerde en 'open' beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

C 2.3 door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student dient een levensbeschouwelijk vak gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

onuitgegeven cursus, K. Aubroeck, cursus religie, zingeving en levensbeschouwing, augustus 2009

K. Jansen, Een jaar vol kleuren, Averbode, 2000

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • discussieseminarie
  • Andere: filmforum

B. Omschrijving

sociologencafé: filmformum Young at heart met groepsverwerking

filosofencafé: filmformum Promises met groepsverwerking

theologencafé: leesopdrachten met persoonlijke verwerking

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode

 

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

80% schriftelijk examen

 

 

 

 

 

80% schriftelijk examen

 

 

20% paper

 

 

 

 

 

20% paper

 

 

 

 

 
     
 

 

Elk deel van de cursus (er zijn er vier) wordt afgesloten met een 'café'.  Dat is een seminarie waarin zowel persoonlijke verwerking van de leerstof zit als de bespreking van een reader.  De docent begeleidt, waar nodig, de persoonlijke verwerking tijdens die afsluitende sessie.

OA:
10255160
Code:
10255160
Vakcoördinator:
Kristien Aubroeck
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands