Inleiding in de vroedkunde (2009-2010)

Je zal op een kritische wijze leren om vanuit het zorgsysteem 'Integrerende Verpleegkunde' problemen van de individuele patiënt op een systematische en doelgerichte manier te onderkennen, te analyseren en te benoemen. Je zal leren om in samenspraak met de patiënt een plan te maken en uit te voeren, waarbij evaluatie een centrale plaats inneemt. In functie van de individuele patiëntbenadering maak je eveneens kennis met de meest gebruikte meet- en registratie-instrumenten, welke een beeld weergeven van de zorgbehoefte van de individuele patiënt. Eveneens zal je vernemen dat het centraal stellen van de patiënt een belangrijke opdracht is voor iedere (toekomstige) vroedkundige. Vanuit de cursus maak je kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de vroedkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe we dit centraal stellen van de patiënt in de praktijk kunnen verwezenlijken. Dit alles wordt gekaderd binnen de geschiedenis van de vroedkunde, het vroedkundig beroepsprofiel, de wetgeving, en de huidige Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
  • C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
  • C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
  • C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
  • C13 De vroedvrouw kent de wetgeving en het beleid met betrekking tot haar beroep en laat haar professionele activiteit door deze bepalingen sturen.
  • C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

  • Van Tiggelen, D., & Leysens, G. (2006). Visie op verpleegkunde. Onuitgegeven cursus voor het 1e jaar Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.
  • Jorissen, G. (2007). Verpleegkundige diagnostiek. Onuitgegeven cursus voor het 1e jaar Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.
  • Jorissen, G. (2008). Geschiedenis van de Vroedkunde. Onuitgegeven cursus voor het 1e jaar Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

  • Carpenito, L. (2008). Zakboek verpleegkundige diagnosen. Wolters-Noordhoff: Groningen/ Houten.
  • FOD volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en leefmilieu (2007). Codeerhandleiding Verpleegkundige gevens van de MZG versie 1.4.1. Dienst datamanagement.

 

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • projectwerk

B. Omschrijving

Uiteenzetting van de theorie gebeurt tijdens de hoorcolleges. De 'oefenpractica' of 'werkcolleges' omvatten praktische toepassingen van de theorie, d.m.v. oefeningen die de student voorbereidt heeft.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07280012
Code:
07280012
Vakcoördinator:
Greet Jorissen
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands