Filosofie, ethiek en recht (2009-2010)

De student moet komen tot ethische duidelijkheid binnen het verpleegkundig handelen, De student leert reflecteren in overleg met verschillende belangengroepen De student krijgt aandacht voor beslissingen die genomen worden op de grens van leven en dood de student leert werken met medische beslissingen aan het levenseinde, De student leert aandacht hebben in ethisch overleg voor patiënten rechten De student leert in Filosofie kritisch nadenken over hoe mensen denken over mensen, over het humanisme, het existentialisme, sociaal Darwinisme en fascisme, snobisme en feminisme. De student leert in Recht stilstaan bij de indeling van de Belgische rechtbanken, krijgt een inleiding tot de sociale zekerheid, en leert hoe een arbeidscontract in elkaar zit. daarnaast wordt de aansprakelijkheid van de verpleegkundige besproken. De student leert deze wettelijke context toepassen in zijn specifiek beroepsdomein (casuïstiek euthanasie, palliatieve sedatie, abortus, genetica, ...).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • Andere: casuïstiek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus met nota's

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
07282140
Code:
07282140
Vakcoördinator:
Magda Van de Wiele
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands