Uitgangspunten: constructivistische leervisie
- Activerende werkvormen:
-Coöperatieve werkvormen
-Contractwerk
-Hoekenwerk
-Projectwerk
- Zorgbeleid / differentiëren
- Kansarmoede
- Mondiale vorming
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1.1. beginsituatie achterhalen 1.2. doelstellingen kiezen en formuleren 1.3. leerinhouden-ervaringen selecteren 1.4. leerinhouden-ervaringen structureren 1.5. gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen 1.6. individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen 1.7. krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep. 1.8. observatie/evaluatie voorbereiden 1.9. observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
2.1. positief leefklimaat creëren voor de lln. in de groep en op school 2.2. emancipatie bevorderen 2.5. adequaat omgaan met lln. met sociaal-emotionele probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden 2.6. fysiek en geestelijk welzijn bevorderen
3.3. vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van lln.
4.2. soepel en efficiënt da-en weekverlloop dat past in korte en lange termijnplanning 4.4. stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houden met de veiligheid van de leerlingen.
5.2. kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
6.1. zich informeren over en discreet omgaan met gegevens
9.1. deelnemen aan maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's 9.2. dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving
|
|
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- Andere: artikels uit pedagogisch-didactische tijdschriften
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
- Onuitgegeven cursus van de docent
- Artikels uit pedagogisch-didactische tijdschriften
- Brochure Studio Globo 'Voorbij de kleuren'
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
75%
|
Schriftelijk examen
|
|
|
75%
|
Schriftelijk examen
|
25%
|
Mondeling examen
(studenten maken gebruik van hun papers)
|
|
|
25%
|
Mondeling examen
(studenten maken gebruik van hun papers)
|
- Duidelijke doelstellingen geformuleerd in de cursus
- Mogelijkheid om opdrachten (zelfstandig werk) in te dienen en er feedback op te krijgen
- Differentiatie-uren (3 uren). Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het uitwerken / studeren van dit opleidingsonderdeel.
In deze uren worden er ook herhalings- en verdiepingsoefeningen gemaakt over de geziene leerstof.
- Mogelijkheid tot vragen stellen bij begin en einde les