EMCV staat voor "Ethisch-Maatschappelijk-Culturele Vorming". Het is gericht op de persoons- en attitudevorming van de studenten en is toegespitst op 3 elkaar aanvullende terreinen. - Via ethische proposities wordt gezocht naar een verantwoorde positiebepaling in het complexe landschap van veelkleurige waarden en normen. - Op basis van een analyse van de hedendaagse cultuur worden actuele 'opvattingen over wat is' in diverse verschijningsvormen afgezet tegen 'liefde' als humanistisch-christelijk ideaal. - Een kritische maatschappij-analyse spoort naar de politieke dimensie van het 'goede leven' in dit alles en daagt de student bovenal uit om burgerzin af te wegen in termen van sociale rechtvaardigheid.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert: de student slaagt er in om binnen- en buitenlandse actualiteit permanent op te volgen en historisch te kaderen.
Cultuurparticipant: de student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen kritisch benaderen en culturele diversiteit naar waarde te schatten. Hij/zij slaagt er tevens in om in de eigen persoonlijkheid binnen een complexe leefwereld op een ethisch verantwoorde manier vorm te geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op WWW
- Andere: Eigen cursusnota's
B. Verplichte leermiddelen
Syllabus & eigen collegenota's. Aanbreng vanuit en toetsing aan de actualiteit ten zeerste aanbevolen. Ondersteuning middels eigen website
www.actualiteit.org.
C. Aanbevolen leermiddelen
Lectuur van kranten, tijdschriften, raadplegen van Internetsites, opvolgen van relevante radio- en tv-uitzendingen.
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
70 |
Mondeling examen |
100 |
Mondeling examen |
|
|
30 |
Permanente evaluatie |
|
|