Wiskunde deel 1 (2009-2010)

De volgende inhouden komen aan bod in wiskunde 1: Getallenkennis:
structuur van ons talstelsel, andere talstelsels waaronder het Romeinse, deelbaarheid (delers, veelvouden, deelbaarheidskenmerken, kgv, ggd, ...)
Bewerkingen: de hoofdbewerkingen, hun betekenis, eigenschappen en toepassingen, precies hoofdrekenen, schattend hoofdrekenen, cijferen, het gebruik van de zakrekenmachine, een verantwoorde keuze maken tussen rekentechnieken, de didactiek van deze rekentechnieken Inleiding tot de algemene wiskundedidactiek: lessen wiskunde voorbereiden, leerplannen wiskunde, eindtermen
Basiskennis: de student werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij door middel van zelfstandig werk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Hij herkent in de dagelijkse realiteit situaties waarin wiskunde van de lagere school wordt toegepast.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

-onuitgegeven cursus van de docent met oefeningen, 2008
-eigen nota's
-Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde: leerplan, 1998
-Ed de Moor, Willem Uittenbogaard, Sieb Kemme.(2006). Basisvaardigheden rekenen. Groningen, Houten: Wolters-Noordhoff Wiskunde leerplan lagere school (1998)
-handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
-Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

- artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens, tijdschrift voor wiskundeonderwijs
- boeken over wiskundedidactiek

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • groepswerk
  • Andere: demolessen

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

100% schrifelijk examen, waarvan 30% basiskennis. Voor het deel basiskennis is 7/10 vereist om te slagen.
Contacturen, differentiatie-uren, contactmomenten in functie van stagevoorbereiding. Extra oefeningen mogen altijd ter verbetering afgegeven worden. Vragen kunnen steeds op Toledo gepost worden.
OA:
10250090
Code:
10250090
Vakcoördinator:
Sabine Vranckx
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands