Fysica deel 5 (2009-2010)

  • trillingen en golven
  • topics uit de kernfysica en de moderne fysica 
  • geschiedenis van de fysica 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert:

  • beheerst de student de vakinhoud hierboven opgesomd;
  • verwerft de student een meer algemene wetenschappelijke vorming, als ruggesteun voor de te onderwijzen leerstof;
  • verwerft de student inzicht in de fysica als maatschappelijk verschiijnsel.  De student ontwikkelt een houding om fysica te linken aan de leefwereld en om op de hoogte te blijven van recente wetenschappelijke ontwikkelingen;
Als organisator:
  • kan de student vlot demonstratie- en leerlingenproeven uitvoeren, hierbij de PC gebruiken en de resultaten verwerken in een verslag;
  • kan de student een gedeelte van de leerstof zelfstandig verwerken;
  • kan de student de volledige didactische infrastructuur (vaklokalen, labo-apparatuur, veiligheidsvoorzieningen, ...) beheren en technisch onderhouden;
  • kan de student een jaarplan ontwerpen en degelijke toetsen opstellen;

Als begeleider van leerprocessen:

  • kan de student een topic uitwerken die de fysica uitbreidt naar een kader dat ruimer is dan de leerstof lager SO.  Je kan hierover een boeiende, begrijpbare presentatie verzorgen voor de klasgroep.

Als innovator-onderzoeker

kan de student zelf de nodige informatie opzoeken rond een
nieuw fysica-onderwerp.  De student is in ook in staat om bij nieuwe leerstof zelf de
nodige verhelderende proeven te ontwerpen en uit te voeren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Eindtermen Secundair Onderwijs
  • Competenties Fysica 1, Fysica 2, Fysica 3 en Fysica 4 

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Handboeken :
  • Fysica Vandaag 5.2, André Depover e.a. , Uitgeverij Pelckmans, Kapellen, uitgave 2007 (Nieuw) (+ cd-rom)
Bibliotheek/vakbibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften. Vaklokaal fysica: materieel voor practica, demonstraties, lesvoorbereidingen; computers. Kopieën over verschillende onderwerpen. Notities door studenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

 60%

 

mondeling examen 

 

 

 

 

 

 60%

 

 mondeling examen

 

 40%

 

 permanente evaluatie

 

 

 

 

 

 40%

 

 permanente evaluatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

monitoraat en coaching
OA:
11269990
Code:
11269990
Vakcoördinator:
Katrien Vyvey
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands