Pedagogisch-didactische vorming deel 2 (2009-2010)

- Beginsituatie bepalen - Ontwikkelingspsychologie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Typefunctie 1: - De student kan rekening houden met de lichamelijke, motorische, sociaal-emotionele, cognitieve en morele ontwikkeling van het doorsnee-kind in zijn gedrag t.o.v. het kind en in zijn lesgeven. - De student verwerft inzicht in leraargestuurde, gedeeld gestuurde of leerlinggestuurde werkvormen. Typefunctie 2: - De student kan de eigenheid van het individuele kind herkennen. (= aanvoelen dat de kinderen een eigenheid hebben en verschillend zijn). - De student krijgt inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van het zelfbeeld bij kinderen en de invloed hiervan op sociaal-emotioneel vlak. Hij wordt zich bewust van zijn eigen aandeel als leerkracht in het tot standkomen van een positief zelfbeeld en treedt aanmoedigend op. Typefunctie 3: - De student beheerst de pedagogisch-didactische basisinhouden (zie 'leerinhouden'). Typefunctie 5: De student als innovator - onderzoeker - De student is bereid om zijn subjectief onderwijs-en opvoedingsconcept te bespreken met medestudenten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen voorkennis vereist.

A. Type

  • Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften en casusse
  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursussen van de docenten: - Beginsituatie bepalen.
Handboek: Struyven, K. Sierens, E. e.a. Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders. Leuven: Lannoo Campus, 2004,

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Er worden meerdere werkvormen gebruikt tijdens de hoor- en werkcolleges zoals groepswerk, BZL, partnerwerk enz.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Er staat 100% op het schriftelijk examen in juni. De student wordt begeleid door de lesgevende docent. De student wordt begeleid tijdens de hoorcolleges en werkcolleges.
OA:
10255180
Code:
10255180
Vakcoördinator:
Anoek Smeyers
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands