- Beginsituatie bepalen - Ontwikkelingspsychologie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Typefunctie 1:
- De student kan rekening houden met de lichamelijke, motorische, sociaal-emotionele, cognitieve en morele ontwikkeling van het doorsnee-kind in zijn gedrag t.o.v. het kind en in zijn lesgeven.
- De student verwerft inzicht in leraargestuurde, gedeeld gestuurde of leerlinggestuurde werkvormen.
Typefunctie 2:
- De student kan de eigenheid van het individuele kind herkennen. (= aanvoelen dat de kinderen een eigenheid hebben en verschillend zijn).
- De student krijgt inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van het zelfbeeld bij kinderen en de invloed hiervan op sociaal-emotioneel vlak. Hij wordt zich bewust van zijn eigen aandeel als leerkracht in het tot standkomen van een positief zelfbeeld en treedt aanmoedigend op.
Typefunctie 3:
- De student beheerst de pedagogisch-didactische basisinhouden (zie 'leerinhouden').
Typefunctie 5: De student als innovator - onderzoeker
- De student is bereid om zijn subjectief onderwijs-en opvoedingsconcept te bespreken met medestudenten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist.
A. Type
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften en casusse
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten: - Beginsituatie bepalen.
Handboek: Struyven, K. Sierens, E. e.a. Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders. Leuven: Lannoo Campus, 2004,
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
Er worden meerdere werkvormen gebruikt tijdens de hoor- en werkcolleges zoals groepswerk, BZL, partnerwerk enz.
A. Types
B. Omschrijving
Er staat 100% op het schriftelijk examen in juni.
De student wordt begeleid door de lesgevende docent. De student wordt begeleid tijdens de hoorcolleges en werkcolleges.