gedragspatronen ten aanzien van de voeding
instinct en voeding, honger en eetlust
spijsvertering, resorptie, stofwisseling
vaststellen van behoefte aan nutriënten
- koolhydraten: functies, vertering en stofwisseling, behoefte, tandcariës
- vetten: functies, vertering en stofwisseling, behoefte, atherosclerose
- eiwitten: functies, vertering en stofwisseling, behoefte, biologische waarde, kwashiorkor
- water: functies, behoefte
- mineralen en sporenelementen
- vitamines
- het belang van vezels in onze voeding
samenstelling van een goede voeding, bijzondere voedingssystemen
inleidende begrippen: aspetisch werken, steriliteit, voedingsbodem, streepenten, verdunningstechniek.
waarnemen van levende bacteriën. observeren van bacteriegroei en microscopisch waarnemen van levende bacteriën.
observeren van bacteriecellen na kleuring: enkelvoudige en negatieve kleuring.
differentiatiekleuringen: gramkleuring en zuurvaste kleuring.
waarnemen van endosporen.
morfologisch onderzoek van gisten: microscopisch onderzoek; waarnemen van ascosporen; onderzoek van de vitaliteit.
morfologisch onderzoek van schimmels: macroscopisch en microscopisch.
metabolisme van bacteriën: vergisten van suikers en van organische stikstofverbindingen.
aantonen van enzymatische activiteiten van micro-organismen.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten moeten de basisprincipes van de voedings- en dieetleer beheersen.
De basistechnieken en -begrippen van een microbiologisch labo kunnen uitvoeren en begrijpen o.a. aseptisch enten, bereiden van voedingsbodems, maken van verdunningsreeksen. De bekomen telresultaten en groeivormen kunnen interpreteren en rapporteren.
Met behulp van de microscoop bacteriën, schimmels en gisten van elkaar weten te onderscheiden.
Diverse kleuringtechnieken kunnen uitvoeren en a.d.h. hiervan de celsubstructuren waarnemen.
Aan de hand van biochemische proeven de metabolische activiteit van bacteriën kunnen onderzoeken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving