Ouders als partners in de zorg secundair onderwijs (2009-2010)

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

EXPLICIET

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

1.2 Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn noden

1.3 Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden

3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

3.1 In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleiding

3.2 Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie

 

ZIJDELINGS

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

1.1 Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen

2. Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

2.5 Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen – op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen

3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

3.3 Planmatig samenwerken aan een duurzame interactie met de buurt en de school-omgeving

3.4 Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid, …)

4.Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau

4.1 Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

A. Types

B. Omschrijving

OA:
10257890
Code:
10257890
Vakcoördinator:
Ruth Mermans
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands