Psychosociale begeleidingskaders (2009-2010)

Sociaal verpleegkundigen hanteren bewust of onbewust een mix van verscheidene methodieken, theoretische modellen, opvattingen, maatschappelijke waarden, enz. Deze mix komt tot leven vanuit integratie met de eigen visie, opvattingen en eigen stijl. Dit opleidingsonderdeel biedt een eclectisch samengesteld kader aan van psychosociale inzichten en methodieken, die bijzonder bruikbaar zijn voor de zich verder bekwamende sociale verpleegkundige.
Ten geleide wordt de basis-begeleidingsmethodiek voor sociale hulpverlening opgefrist (probleemmanagement, methodiek hedendaags social casework, communicatieve vaardigheden, enz.). Hierop wordt verder gebouwd met inzichten vanuit het systeemdenken en de contextuele gezinsbegeleiding. Waar mogelijk wordt met de modellen gewerkt via casuïstiek en/of rollenspelen. Verder krijgt diversiteit in de sociale hulpverlening de nodige aandacht. Alle lessen worden verstrekt door professionals die in de praktijk bedreven zijn met de materie die in deze module aangeboden wordt

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
basiscompetentie opfrissen in de psychosociale begeleiding van cliënten en hun sociale omgeving, aangevuld met bijzondere methodiek vanuit het systeemgerichte en contextuele denken. Rekening houden met diversiteit in de sociale hulpverlening.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Iedereen kan instromen die aan de inschrijvingsvoorwaarden voldoet. Studenten die geen voorafgaande bacheloropleiding in de verpleegkunde - afstudeerrichting sociale verpleegkunde - hebben doorlopen, krijgen in het OO een inleidend lessenpakket. In die gevallen kunnen ook bijkomende referenties worden opgegeven ter zelfstudie.

A. Type

  • materiaal op WWW
  • handboek
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

- SOCIALE LANDKAART ED 2007 ZONDER ABONNEMENT VANDEN BROELE 9781095958193
- BIJ DE TEKST SCHRIJFBOEK VOOR SOCIAAL WERKERS WOLTERS PLANTIJN 9789030188735
- DESKUNDIG HULPVERLENEN 8E DRUK VAN GORCUM 9789023240211
- SOCIAL CASEWORK IN DE 21E EEUW KLUWER 9781091671379

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: integrale proef op basis van casus

B. Omschrijving

OA:
09289990
Code:
09289990
Vakcoördinator:
Ria Bruijn
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands