Productielogistiek (2009-2010)

  • Materiaalbehoeftenplanning (MRP)
  • Master production schedule (MPS)
  • Capaciteitsplanning
  • Just-In-Time
  • Theory of constraints (TOC)
  • Vergelijking MRP-JIT-TOC
  • Afdelingsbeheersing (SFC)
  • Advanced planning and scheduling (APS)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

-De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren);

-De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; b epaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;e valueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; De student verwijst correct naar de gebruikte informatie.

-De student  analyseert en beoordeelt het; beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; ; o verweegt alternatieve werkwijzen

-De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project; h eeft in elke fase van het project oog voor de essentiële aspecten:  tijd ,  geld , kwaliteit ,  informatie ,  organisatie. De student rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk; zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen.

-De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen; mondeling presenteren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC3 De bachelor in de logistiek is pro-actief, vooruitdenkend en houdt rekening met mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
  • BC11 De bachelor in de logistiek is in staat taken te plannen en te organiseren.
  • BC13 De bachelor in logistiek is in staat logistieke processen op de markt af te stemmen, een klantgerichte werkwijze te ontwikkelen en administratieforganisatorisch uit te voeren.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC16 De bachelor in de logistiek is in staat de voorraad integraal te besturen, beheren, administreren, te optimaliseren en is in staat voorraadbesturingssystemen te ontwikkelen.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
Toelichting:

-De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten; eisen en wensen van klanten meenemen in het uitwerken van oplossingen;

-De student kan trends signaleren; verbanden leggen tussen het verleden, heden en de toekomst; inspelen op mogelijke toekomstige situaties en verhoudingen; betrokken en verantwoordelijk initiatief nemen;

-De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen;

-De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e‐mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker; gegevens verwerken met een rekenblad; gegevens beheren met een database.

-De student kan hoofdzaken van bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden; taken, opdrachten plannen inde tijd;

-De student kan logistieke processen op de markt af te stemmen (contacten onderhouden met klanten, leveranciers en contractors; logistieke processen zo sturen dat de klant de vastgelegde servicegraad zal ervaren).

-De student kan logistiek advies geven voor de organisatie van bedrijfskundige processen

-De student kan voorraad besturen en beheren.

-De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren aan de besturing van de keten (processen van de totale supply chain begrijpen).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd -Introductie in logistiek
  • Studenten bezitten de volgende competenties - zie Introductie in logistiek

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Productielogistiek. Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
  • cursusmateriaal op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

elektronische links op Toledo

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
05210495
Code:
05210495
Vakcoördinator:
Marcel Vandeweyer
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands