Zorgbreed onderwijs (2009-2010)

Observeren-kindvolgsystemen

Interventies-handelingsplannen

Leerzorgkader (GON, ION), zorgbeleid (GOK en zorg)

(Multidisciplinair) overleg met (externe) partners: CLB, zorgcoördinator, ouders  …

Diverse doelgroepen zoals  autistische kinderen, kinderen met socio-emotionele problemen, kleuters met moeilijk gedrag, ontwikkelingsbedreigde kleuters ….

Diverse (ortho)didactieken zoals Sherborne, kleuterrelaxatie , communiceren met kinderen ….

Gezondheidseducatie en EHBO inclusief de  opbouw van welzijns- en preventie-initiatieven

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid:
De student kan in het kader van zorgvragen van kleuters zinvolle verbanden zien in gegevens van kleuters en daaruit de gepaste conclusies trekken
Informatie verwerken en verwerven:
De student kan in het kader van zorgvragen op zoek gaan naar geschikte informatie en deze toepassen in zijn aanpak
Kritisch reflecteren:
De student filtert de juiste en bruikbare informatie uit de veelheid van informatie
Projectmatig en methodisch handelen:
De student kan op een systematische manier een casus analyseren en bespreken
De student kan op een systematische manier een gesprek met ouders voorbereiden en voeren
Leiding geven:
De student kan een MDO leiden
De student beschikt over het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
Een ingesteldheid tot levenslang leren:
De student beseft dat hij gans zijn professionele loopbaan, in het kader van zorg, zich lerend zal moeten blijven opstellen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Teamgericht kunnen werken:

- De student kan methodisch en systematisch in overleg met collega’s kleuterobservaties bespreken met het oog op het vinden van een gepaste aanpak

 

Oplossingsgericht kunnen werken:

- De student kan methodisch een probleemsituatie analyseren en inzichten integreren om een zo adequaat mogelijk antwoord te geven op een probleemsituatie i.v.m. zorg

 

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:

- De student kan een beredeneerd psychologische en ethisch standpunt innemen in diverse probleemsituaties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit.

- De student kan een observatie voorbereiden.

- De student kan observeren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.

- De student kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsiniatieven en die latenaansluiten bij de totaalbenadering van de school.

- De student kan leer- en ontwikkelingsprocessen adequaat begeleiden in Standaardnederlands rekeninghoudend met het taalbeheersingsniveau van de kleuters.

- De student kan omgaan met de diversiteit van de groep.

 

Opvoeder:

- De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren in de groep en op school emancipatie bevorderen.

- De student kan adequaat omgaan met sociaal-emotionele problemen en gedragsmoeilijkheden.

- De student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen.

 

Inhoudelijk expert:

- De student kan zijn verworven kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.

Innovator en Onderzoeker:

- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

- De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.

 

Partner van ouders en verzorger:

- De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens.

- De student kan met ouders en verzorgers communiceren over hun kind in de school op basis van overleg met collega’s of externen.

- De student kan in overleg met het team ouders en verzorgers betrekken bij school- en klasgebeuren rekening houdend met de diversiteit van de ouders.

- De student kan in Standaardnederlands of een ander passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.

Lid van het schoolteam:

- De student kan overleggen en samenwerken binnen pedagogische en didactische aanpak in team bespreekbaar maken.

 

Partner van externen:

- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties

 

Cultuurparticipant:

- De student kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultuur-esthetisceh en het cultureel-wetenschappelijke domein.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: Studiewijzer
  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Palmans. B. (2009). Zorgbreed onderwijs. Onuitgegeven cursus derde jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Palmans. B. (2009). Studiewijzer: Zorgbreed onderwijs. Onuitgegeven studiewijzer bij het derde jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Laevers, F. (2000). Procesgericht  kindvolgsysteem voor kleuters. Leuven: CEGO.

Prenen, R., & Wysmans, M. (2004). Praten met ouders. Leuven: CEGO Publishers.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Probleemgestuurd leren rond een gefingeerde casus om de theorie te verkennen, verdiepen, verruimen

Sessies en workshops waaruit studenten een keuze kunnen maken in functie van hun casus

Oefenmomenten  agogische en communicatieve  vaardigheden naar ouders en andere partners

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • open boek
  • praktische proef
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Zorgbreed onderwijs

Types:

Schriftelijk, open-boek-examen, groepstaak, presentatie

 

Omschrijving:

Eerste examenperiode:

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 delen:

1.    In groep: de presentatie van de interventies die de studenten hebben uitgewerkt t.a.v. hun casus (30%)

2.    Individueel, schriftelijk openboek, casusgericht examen (70%)

Derde examenperiode:

       Individueel, schriftelijk, openboek, casusgericht examen (100%)

 

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

Vorm

%

vorm

%

vorm

%

 Schriftelijk, indiv

Presentatie in groepjes van 4

 70%

30%

 

 

 

 Schriftelijk, indiv

 100%

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

Begeleiding met aandacht voor zelfsturing van de studenten: coachingsmomenten met ruimte om te discussiëren,  met mogelijkheden tot feedback, ondersteuning en oefenmomenten.

OA:
11269710
Code:
11269710
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands