Observeren-kindvolgsystemen
Interventies-handelingsplannen
Leerzorgkader (GON, ION), zorgbeleid (GOK en zorg)
(Multidisciplinair) overleg met (externe) partners: CLB, zorgcoördinator, ouders …
Diverse doelgroepen zoals autistische kinderen, kinderen met socio-emotionele problemen, kleuters met moeilijk gedrag, ontwikkelingsbedreigde kleuters ….
Diverse (ortho)didactieken zoals Sherborne, kleuterrelaxatie , communiceren met kinderen ….
Gezondheidseducatie en EHBO inclusief de opbouw van welzijns- en preventie-initiatieven
Teamgericht kunnen werken:
- De student kan methodisch en systematisch in overleg met collega’s kleuterobservaties bespreken met het oog op het vinden van een gepaste aanpak
Oplossingsgericht kunnen werken:
- De student kan methodisch een probleemsituatie analyseren en inzichten integreren om een zo adequaat mogelijk antwoord te geven op een probleemsituatie i.v.m. zorg
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:
- De student kan een beredeneerd psychologische en ethisch standpunt innemen in diverse probleemsituaties
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit.
- De student kan een observatie voorbereiden.
- De student kan observeren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
- De student kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsiniatieven en die latenaansluiten bij de totaalbenadering van de school.
- De student kan leer- en ontwikkelingsprocessen adequaat begeleiden in Standaardnederlands rekeninghoudend met het taalbeheersingsniveau van de kleuters.
- De student kan omgaan met de diversiteit van de groep.
Opvoeder:
- De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren in de groep en op school emancipatie bevorderen.
- De student kan adequaat omgaan met sociaal-emotionele problemen en gedragsmoeilijkheden.
- De student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen.
Inhoudelijk expert:
- De student kan zijn verworven kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.
Innovator en Onderzoeker:
- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
Partner van ouders en verzorger:
- De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens.
- De student kan met ouders en verzorgers communiceren over hun kind in de school op basis van overleg met collega’s of externen.
- De student kan in overleg met het team ouders en verzorgers betrekken bij school- en klasgebeuren rekening houdend met de diversiteit van de ouders.
- De student kan in Standaardnederlands of een ander passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers.
Lid van het schoolteam:
- De student kan overleggen en samenwerken binnen pedagogische en didactische aanpak in team bespreekbaar maken.
Partner van externen:
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties
Cultuurparticipant:
- De student kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultuur-esthetisceh en het cultureel-wetenschappelijke domein.
Palmans. B. (2009). Zorgbreed onderwijs. Onuitgegeven cursus derde jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Palmans. B. (2009). Studiewijzer: Zorgbreed onderwijs. Onuitgegeven studiewijzer bij het derde jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Laevers, F. (2000). Procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters. Leuven: CEGO.
Prenen, R., & Wysmans, M. (2004). Praten met ouders. Leuven: CEGO Publishers.
Probleemgestuurd leren rond een gefingeerde casus om de theorie te verkennen, verdiepen, verruimen
Sessies en workshops waaruit studenten een keuze kunnen maken in functie van hun casus
Oefenmomenten agogische en communicatieve vaardigheden naar ouders en andere partners
Zorgbreed onderwijs
Types:
Schriftelijk, open-boek-examen, groepstaak, presentatie
Omschrijving:
Eerste examenperiode:
De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 delen:
1. In groep: de presentatie van de interventies die de studenten hebben uitgewerkt t.a.v. hun casus (30%)
2. Individueel, schriftelijk openboek, casusgericht examen (70%)
Derde examenperiode:
Individueel, schriftelijk, openboek, casusgericht examen (100%)
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
Vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
Schriftelijk, indiv Presentatie in groepjes van 4 |
70% 30%
|
|
|
Schriftelijk, indiv |
100% |
|
100% |
|
100% |
|
100% |
Begeleiding met aandacht voor zelfsturing van de studenten: coachingsmomenten met ruimte om te discussiëren, met mogelijkheden tot feedback, ondersteuning en oefenmomenten.