De cursus statistiek behandelt vooornamelijk de beschrijvende statistiek. Hierin gaat ruim aandacht naar het weergeven van gegevens in tabellen en grafieken alsook kengetallen van centrale strekking en spreiding. De samenhang tussen veranderlijken komt aan bod bij het berekenen van correlatie en regressie. Uitspraken m.b.t. toekomstige evoluties kaderen zich binnen de tijdreeksen. De cursus behandelt als slot de normale verdeling als verdelingsfuncties. De studenten maken vervolgens kennis met formules van financiële algebra . Ze moeten, beschikkend over een formularium, in staat zijn de basisleerstof van rentevoeten toe te passen op een brede waaier van voorbeelden uit de dagdagelijkse financiële en economische wereld.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
Syllabus Statistiek, Hilde Bellens, Brigitte Van Opstal
Oefeningen Statistiek en formularium op Toledo.
Syllabus Financiële Algebra, Hilde Bellens, Brigitte Van Opstal
Oefeningen Financiële Algebra en formularium op Toledo.
C. Aanbevolen leermiddelen
Buijs, 2008. Statistiek om mee te werken
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
De theorie wordt tot een miminum beperkt. De oefeningen worden individueel of in groep gemaakt. De individueel gemaakte oefeningen worden tijdens de les verbeterd. Extra-oefeningen en oplossingen zijn te vinden op Toledo.
A. Types
B. Omschrijving
Het examen bestaat enkel uit oefeningen. De studenten brengen zelf een rekenmachine mee. De docent zorgt voor het formularium en de verdelingstabellen.
De studenten kunnen wekelijks individueel begeleid worden tijdens het monitoraat.