Bij de kennis en vaardigheden waarin sociale vaardigheden geïntegreerd zijn, komen vervolgens aan bod :
Opname en ontslag
Geneeskundig onderzoek
Rusten en slapen
Hygiënische zorgen
Vitale parameters
Voeding
Uitscheiding
Geneesmiddelen
Inspuitingen
Manutentie
Ter integratie van sociale vaardigheden worden er, vertrekkende van de axioma's van Watzlawick, aandachtspunten aangereikt die de student gidsen en als richtlijn dienen bij de autoreflectie tijdens en na menselijke contacten, Zowel de positie van 'zender' als de positie van 'ontvanger' van een boodschap wordt grondig doorgelicht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere: Stappenplannen en checklists
B. Verplichte leermiddelen
Boey, C., Damme, K., De Busser, L., Pairoux, M. (2008-2009). Basisverpleegkunde. Niet gepubliceerde cusus, KHKempen, Lier, 582 p.
CARPENITO, L. (2002). Zakboek verpleegkundige diagnosen. Negende Editie, Groningen : Wolters-Noordhoff
VAN MEER e.a., (2001). Elementaire sociale vaardigheden. Houten/Diegem, Bohn Stafleu Van Loghum, 151p.
VERMAAT, J.H., (2001). Rekenen in de gezondheidszorg. Dwingeloo : Kavanah .
Stappenplannen i.v.m.technische vaardigheden en checklisten. Niet gepubliceerde documenten, KHKempen, Lier
C. Aanbevolen leermiddelen
Video's met demonstratie vaardigheden
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- Andere: Vaardigheidsonderwijs en simulatiepatiënten
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- praktische proef
B. Omschrijving