In deze module maken de studenten kennis met good practices van talensensibilisering en -taalinitiatie. De studenten bestuderen bestaand materiaal voor talensensibilisering en taalinitiatie, en leren dit gebruiken in de klassituatie. Ze stellen een kennisbank op van organisaties, websites, bronnenmateriaal … die talensensibilisering en/of –initiatie ondersteunen. De studenten ontwerpen zelf lesmomenten waarin aan talensensibilisering of initiatie gedaan wordt, en voeren deze uit voor medestudenten. Verschillende talenportfolio's (zowel op papier als digitaal) worden bestudeerd en gebruikt.
Vanuit een bezoek aan een immersieschool en vanuit audio-visuele getuigenissen van taalinitiatie zullen de studenten zelf aan het werk gaan en het door hen doorgenomen bronnenmateriaal voorstellen aan de groep. De studenten zullen ook vanuit observatie en voorbeelden verschillende activiteiten rond talensensibilisering uitvoeren tijdens de contacturen.
1. Studenten presenteren een methode voor taalinitiatie Frans aan medestudenten.
2. Studenten voeren een activiteit van taalinitiatie en van talensensibilisering uit voor de medestudenten : deze activiteit wordt zowel door de docent als via peer-assessment beoordeeld.
3. Studenten maken een verslag van een bezoek aan een immersieschool en aan een project rond meertaligheid.