Project 'de realisatie van een eigen ontwerp' (2009-2010)

DEELOPDRACHT 1: ROL VAN ONTWERPER

- Ontwerp van een constructie

- Tekenen van de volledige set CAD-plannen

- Opstellen raming kostprijs

 

DEELOPDRACHT 2: ROL VAN UITVOERDER

- Realisatie van de constructie, conform de ontwerpplannen

- Prijsoffertes aanvragen, prijsvergelijking opstellen en bestelling plaatsen

- Variante uitvoeringsmethodes en materialen onderzoeken in functie van een optimale planning en uitvoeringsbudget.

- Opstellen verrekeningen

- Organisatie van de oplevering

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

PB03: Kritisch reflecteren

-De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het

-De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria

-De student benoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren

-De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing

-De student formuleert leerpunten in het eigen functioneren, je neemt deze op en evalueert ze.

 

PB04: Projectmatig handelen

- Je maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project

- Je hebt in elke fase van het project oog voor vijf essentiële aspecten:tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie

- Je rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk

- Je zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen van de ondernomen activiteiten en procedures

- Je genereert planmatig eigen oplossingen door deze te relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen

- Je gaat gericht op zoek naar externe hulp waar nodig.

 

PB05: Leiding geven

PB05-1 - "Opstellen en opvolgen planning en taakverdeling"

- De student  maakt een planning met concrete doelen en deadlines

- De student volgt de voortgang van het werk op

- De student zorgt ervoor dat ieders deeltaak op tijd klaar is

- De student zorgt voor het tijdig inleveren van de opdrachten

- De student stuurt de planning bij waar nodig

- De student zorgt voor een realistische taakverdeling en stuurt deze bij waar nodig

- De student bewaakt de gemaakte afspraken in de groep

 

PB05-4 - "Omgaan met conflicten"

- Je anticipeert op problemen

- Je gaat mogelijke conflicten niet uit de weg

- Je informeert informeel (buiten de vergaderingen) naar mogelijke standpunten

- Je geeft de partijen de mogelijkheid hun standpunt toe te lichten en hun argumenten aan te voeren

- Je vraagt door naar argumenten en concretiseringen

- Je analyseert het probleem en gaat samen op zoek naar mogelijke oplossingen

- Je gaat zo nodig op zoek naar een bemiddelaar

- Je weegt verschillende alternatieven tegen elkaar af en stelt een doordachte oplossing voor

 

 PB06: Communiceren

PB06-3 - "Mondeling overleggen"

- Je houdt je aandacht bij het onderwerp

- Je luistert actief naar je gesprekspartners

- Je laat gesprekspartners uitspreken

- Je vraagt meteen om uitleg bij onduidelijkheden

- Je kan je mening helder en duidelijk formuleren

- Je reageert constructief op de bijdrage van je gesprekspartners

- Je vraagt naar de mening van alle gesprekspartners

- Je ondersteunt de discussie door te visualiseren
(bv. een schema of overzicht op flap of krijtbord)

- Je past eigen ideeën en voorstellen aan de inbreng van andere teamleden aan als dat gepast en verantwoord is      

 

 

 

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

PB08.2 - "Zich inzetten"

- De student  neemt spontaan taken op

- De student gaat moeilijke taken niet uit de weg

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

- De student doet zelf voorstellen

- De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn

- De student werkt goed door aan de taak

- Alle informatie die nodig is om tot een groepsresultaat te komen deelt de student mee aan de projectgroep

 

PB10 - "Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid"

- De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen

- De student ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke maatschappelijke thema’s

- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal

- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures

- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen

- De student neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen en geeft fouten toe

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC4 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering technisch voor.
  • BC5 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering beheersmatig voor.
  • BC7 De bachelor in de bouw neemt de dagelijkse, operationele leiding en organisatie van de bouwplaats waar.
  • BC8 De bachelor in de bouw beheert het bouwproject procesmatig.
Toelichting:

BC4.3  -"De student formuleert alternatieve uitvoeringsmethoden binnen de uitvoeringsplanning en het budget."

BC4.4 - "De student  formuleert alternatieve materialen binnen de uitvoeringsplanning en het budget."

BC4.5 - "De student  formuleert aangepaste uitvoeringsmethoden in functie van toepasbaarheid."

BC4.6 - "De student beoordeelt uitvoeringsmethoden en materialen op hun overeenstemming met de structurele aannames van het ontwerp."

BC4.9 - "De student formuleert de veiligheidsrisico's bij de keuze van een uitvoeringsmethode."

BC4.10 - "De student neemt voorzorgen om de veiligheidsrisico's in uitvoering te verminderen."

 

 

BC5.1 - "De student stelt een uitvoeringsbudget op."

BC5.2 - "De student stelt een uitvoeringsplanning op."

 

BC7.3 - "De student neemt de dagelijkse leiding van de bouwplaats op zich."

BC7.4 - "De student houdt toezicht op de correcte uitvoering en plaatsing van materialen/elementen conform de code van goede praktijk en de plannen."

BC7.7 - "De student organiseert de scheiding van bouw- en sloopafval op de werf."

BC7.9 - "De student leeft de reglementering m.b.t. de veiligheid en de individuele en collectieve hygiëne na."

 

BC8.1 - "De student plaatst gedurende de uitvoeringsfase bestellingen bij leveranciers en onderaannemers en roept ze af."

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 3 luiken:

- de productevaluatie van het project

- de procesevaluatie van de groepswerking. Het evaluatietype is co-assessment

- de individuele inbreng in het project. Het evaluatietype is peer-assessment

Elk projectteam wordt begeleid door een vaste coach. De coach woont wekelijks de teamvergaderingen bij. De coach ondersteunt, structureert, motiveert en inspireert het team. Hij/zij heeft oog  voor zowel het bereiken van het projectresultaat als van het groepsproces.
OA:
05215210
Code:
05215210
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands