DEELOPDRACHT 1: ROL VAN ONTWERPER
- Ontwerp van een constructie
- Tekenen van de volledige set CAD-plannen
- Opstellen raming kostprijs
DEELOPDRACHT 2: ROL VAN UITVOERDER
- Realisatie van de constructie, conform de ontwerpplannen
- Prijsoffertes aanvragen, prijsvergelijking opstellen en bestelling plaatsen
- Variante uitvoeringsmethodes en materialen onderzoeken in functie van een optimale planning en uitvoeringsbudget.
- Opstellen verrekeningen
- Organisatie van de oplevering
PB03: Kritisch reflecteren
-De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het
-De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria
-De student benoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren
-De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing
-De student formuleert leerpunten in het eigen functioneren, je neemt deze op en evalueert ze.
PB04: Projectmatig handelen
- Je maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project
- Je hebt in elke fase van het project oog voor vijf essentiële aspecten:tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie
- Je rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk
- Je zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen van de ondernomen activiteiten en procedures
- Je genereert planmatig eigen oplossingen door deze te relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen
- Je gaat gericht op zoek naar externe hulp waar nodig.
PB05: Leiding geven
PB05-1 - "Opstellen en opvolgen planning en taakverdeling"
- De student maakt een planning met concrete doelen en deadlines
- De student volgt de voortgang van het werk op
- De student zorgt ervoor dat ieders deeltaak op tijd klaar is
- De student zorgt voor het tijdig inleveren van de opdrachten
- De student stuurt de planning bij waar nodig
- De student zorgt voor een realistische taakverdeling en stuurt deze bij waar nodig
- De student bewaakt de gemaakte afspraken in de groep
PB05-4 - "Omgaan met conflicten"
- Je anticipeert op problemen
- Je gaat mogelijke conflicten niet uit de weg
- Je informeert informeel (buiten de vergaderingen) naar mogelijke standpunten
- Je geeft de partijen de mogelijkheid hun standpunt toe te lichten en hun argumenten aan te voeren
- Je vraagt door naar argumenten en concretiseringen
- Je analyseert het probleem en gaat samen op zoek naar mogelijke oplossingen
- Je gaat zo nodig op zoek naar een bemiddelaar
- Je weegt verschillende alternatieven tegen elkaar af en stelt een doordachte oplossing voor
PB06: Communiceren
PB06-3 - "Mondeling overleggen"
- Je houdt je aandacht bij het onderwerp
- Je luistert actief naar je gesprekspartners
- Je laat gesprekspartners uitspreken
- Je vraagt meteen om uitleg bij onduidelijkheden
- Je kan je mening helder en duidelijk formuleren
- Je reageert constructief op de bijdrage van je gesprekspartners
- Je vraagt naar de mening van alle gesprekspartners
- Je ondersteunt de discussie door te visualiseren
(bv. een schema of overzicht op flap of krijtbord)
- Je past eigen ideeën en voorstellen aan de inbreng van andere teamleden aan als dat gepast en verantwoord is
PB08.2 - "Zich inzetten"
- De student neemt spontaan taken op
- De student gaat moeilijke taken niet uit de weg
- De student werkt actief mee aan elke opdracht
- De student doet zelf voorstellen
- De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn
- De student werkt goed door aan de taak
- Alle informatie die nodig is om tot een groepsresultaat te komen deelt de student mee aan de projectgroep
PB10 - "Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid"
- De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen
- De student ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke maatschappelijke thema’s
- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal
- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures
- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen
- De student neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen en geeft fouten toe
BC4.3 -"De student formuleert alternatieve uitvoeringsmethoden binnen de uitvoeringsplanning en het budget."
BC4.4 - "De student formuleert alternatieve materialen binnen de uitvoeringsplanning en het budget."
BC4.5 - "De student formuleert aangepaste uitvoeringsmethoden in functie van toepasbaarheid."
BC4.6 - "De student beoordeelt uitvoeringsmethoden en materialen op hun overeenstemming met de structurele aannames van het ontwerp."
BC4.9 - "De student formuleert de veiligheidsrisico's bij de keuze van een uitvoeringsmethode."
BC4.10 - "De student neemt voorzorgen om de veiligheidsrisico's in uitvoering te verminderen."
BC5.1 - "De student stelt een uitvoeringsbudget op."
BC5.2 - "De student stelt een uitvoeringsplanning op."
BC7.3 - "De student neemt de dagelijkse leiding van de bouwplaats op zich."
BC7.4 - "De student houdt toezicht op de correcte uitvoering en plaatsing van materialen/elementen conform de code van goede praktijk en de plannen."
BC7.7 - "De student organiseert de scheiding van bouw- en sloopafval op de werf."
BC7.9 - "De student leeft de reglementering m.b.t. de veiligheid en de individuele en collectieve hygiëne na."
BC8.1 - "De student plaatst gedurende de uitvoeringsfase bestellingen bij leveranciers en onderaannemers en roept ze af."
De evaluatie bestaat uit 3 luiken:
- de productevaluatie van het project
- de procesevaluatie van de groepswerking. Het evaluatietype is co-assessment
- de individuele inbreng in het project. Het evaluatietype is peer-assessment